Volvo Cars en Varjo lanceren eerste toepassing van mixed reality voor auto-ontwikkeling ter wereld

De toekomst van auto-ontwikkeling is aangebroken: Volvo Cars en Varjo, de Finse ontwikkelaar van premium augmentedreality-headsets, hebben de allereerste mixedreality-benadering ter wereld ontworpen voor de evaluatie van prototypes, designs en actieve veiligheidstechnologieën.

De toekomst van auto-ontwikkeling is aangebroken: Volvo Cars en Varjo, de Finse ontwikkelaar van premium augmentedreality-headsets, hebben de allereerste mixedreality-benadering ter wereld ontworpen voor de evaluatie van prototypes, designs en actieve veiligheidstechnologieën.

De samenwerking wordt verder kracht bijgezet door de beslissing van het Volvo Cars Tech Fund om in Varjo te investeren. Het Tech Fund is het durfkapitaalfonds van de autobouwer dat investeert in veelbelovende technologiestart-ups.

Volvo Cars en Varjo hebben het voor het eerst mogelijk gemaakt om een echte wagen voor ontwikkelingsdoeleinden te besturen met een mixedreality-headset, waardoor op naadloze wijze virtuele elementen of volledige onderdelen kunnen worden toegevoegd die echt lijken voor zowel de bestuurder als de sensoren van de wagen. Geen enkele andere autobouwer is daar al in geslaagd.

De Varjo XR-1-headset die vandaag werd gelanceerd biedt fotorealistische mixed of virtual reality aan een ongeziene HD-resolutie. De XR-1 kan de ontwikkelingstijd dus drastisch verkorten doordat nieuwe elementen en designs bijna onmiddellijk kunnen worden geëvalueerd.

Nieuw in vergelijking met de vorige versie zijn de HD-camera’s en de mixedreality-optie. Die laatste zorgt ervoor dat Volvo Cars-designers en -ingenieurs toekomstige wagens kunnen ‘besturen’ en alle elementen evalueren in een simulatieomgeving jaren voor ze echt worden gebouwd. Dat betekent dat de onderneming de veiligste wagens kan ontwikkelen met de allerverfijndste gebruikerservaring.

“Met deze mixedreality-benadering kunnen we designs en technologieën al evalueren terwijl ze alleen nog maar op papier bestaan”, aldus Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. “In plaats van via de gewoonlijke statische evaluatiemethode voor nieuwe producten en ideeën kunnen we concepten nu meteen op de weg testen. Deze aanpak zorgt voor aanzienlijke potentiële kostenbesparingen doordat prioriteiten veel vroeger in het ontwerp- en ontwikkelingsproces kunnen worden geïdentificeerd en knelpunten kunnen worden weggewerkt.”

Dankzij de XR-1 kunnen de Volvo Cars-ingenieurs ook veel gemakkelijker actieve veiligheidsoplossingen ontwikkelen en evalueren. Veiligheidsexperts kunnen in de Zweedse Volvo-onderzoeksfaciliteiten met echte wagens rijden terwijl ze de XR-1-headset dragen en zo virtuele actieve veiligheidssystemen testen die via augmented reality over de werkelijke omgeving worden geprojecteerd.

Dankzij de uiterst accurate oogtrackingtechnologie in de XR-1 wordt het gemakkelijk om te evalueren hoe bestuurders een nieuwe functie gebruiken en of ze door iets worden afgeleid. Deze technologiegebaseerde benadering voor het meten van het afleidingsniveau zorgt ervoor dat Volvo Cars nieuwe functies kan ontwikkelen die niet voor extra afleiding zullen zorgen.

“Al sinds het prille begin willen we een product ontwikkelen dat de echte en de virtuele wereld naadloos kan doen samensmelten”, zegt Niko Eiden, stichter en CEO van Varjo. “De ongelooflijk geavanceerde manieren waarop Volvo Cars de XR-1 gebruikt maken duidelijk dat de technologie van Varjo dingen mogelijk maakt die voordien slechts fictie waren. Samen met Volvo hebben we een nieuw tijdperk ingeluid voor mixed reality voor professioneel gebruik.”

Volvo Cars is met het aanwenden van augmented en virtual reality voor het design en de ontwikkeling van wagens een pionier binnen de sector. Het partnerschap met Varjo is het recentste en geavanceerdste voorbeeld van de sterke positie van Volvo op dit vlak. Volvo Cars gelooft in de kracht van slimme partnerschappen met toonaangevende technologie­bedrijven voor de ontwikkeling van technologieën van de volgende generatie.

“En Varjo is duidelijk toonaangevend binnen zijn sector”, zegt Zaki Fasihuddin, CEO van het Volvo Cars Tech Fund. “De technologie van de onderneming is veelbelovend voor de toekomst, maar biedt ook nu al applicaties die Volvo Cars kan benutten. Varjo is het perfecte voorbeeld van het type ondernemingen waarin we willen investeren.”

De Varjo XR-1-headset en de manier waarop Volvo Cars de technologie toepast worden vanaf vandaag gedemonstreerd op de Augmented Reality World Expo in Santa Clara, Californië. Er is een octrooi aangevraagd voor de toepassing van de technologie.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image