Volvo Cars deelt data om internationale verkeersveiligheid te verbeteren

Volvo Cars werkt met dienstverleners, ministeries en andere autofabrikanten mee in een baanbrekend Europees proefproject om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het Zweedse automerk deelt zelf geanonimiseerde veiligheidsdata van de auto’s in een cloud-platform, zodat informatie over gevaarlijke verkeersomstandigheden en live verkeersupdates voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar zijn.

Volvo Cars deelt data om internationale verkeersveiligheid te verbeteren Volvo Cars werkt met dienstverleners, ministeries en andere autofabrikanten mee in een baanbrekend Europees proefproject om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het Zweedse automerk deelt zelf geanonimiseerde veiligheidsdata van de auto’s in een cloud-platform, zodat informatie over gevaarlijke verkeersomstandigheden en live verkeersupdates voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar zijn.


Het proefproject valt onder de vleugels van het European Data Task Force: een publiek-privaat partnerschap dat autofabrikanten, dienstverleners en diverse Europese instanties samenbrengt. De partners gaan geanonimiseerde veiligheidsdata en kennis met elkaar delen via een cloud-netwerk. Volvo neemt deel aan het proefproject door real-time data van de innovatieve veiligheidssystemen Hazard Light Alert en Slippery Road Alert vrij te geven.


Andere autofabrikanten kunnen de data gebruiken om bestuurders vroegtijdig te waarschuwen voor mogelijk gevaarlijke verkeersomstandigheden. Verder kunnen dienstverleners en nationale verkeersinstanties de data gebruiken voor het delen van live verkeersinformatie en om de verkeersveiligheid te bevorderen.


Internationaal verkeersveiligheid verbeteren Het doel van het proefproject is om internationaal de verkeersveiligheid te verbeteren. De European Data Task Force is in 2017 dan ook met maar één doel opgericht: de verkeersveiligheid verbeteren door het maatschappelijk belang boven het financieel rendement te stellen.


Volvo pleit al enkele jaren voor het delen van geanonimiseerde veiligheidsdata. Håkan Samuelsson, President en Chief Executive bij Volvo Cars, zei in 2017 tijdens een conferentie van de Europese Commissie dat het delen van veiligheidsinformatie tussen overheidsinstellingen de juiste oplossing is.


“Wij denken dat het delen van geanonimiseerde veiligheidsdata gratis moet zijn om het welzijn van de samenleving te bevorderen. Het redt levens en bespaart tijd en belastinggeld”, zei Samuelsson toentertijd. “Ik roep andere autofabrikanten en ministeries op om samen zoveel mogelijk veiligheidsinformatie internationaal te delen.” Volvo-modellen waarschuwen elkaar Dankzij Hazard Light Alert en Slippery Road Alert kunnen Volvo-modellen gevaar herkennen en nabije Volvo-modellen via een cloud-dienst waarschuwen voor een glad wegdek of andere gevaren. Beide veiligheidssystemen werden in 2016 geïntroduceerd en zijn vanaf modeljaar 2020 onderdeel van de standaarduitrusting van elke nieuwe Volvo.


Door real-time verkeersinformatie te delen verbetert de verkeersveiligheid aanzienlijk. Hoe meer voertuigen informatie met elkaar delen, hoe intuïtiever de veiligheidstechnologie wordt. Sinds 2018 delen de modellen van Volvo Cars en Volvo Trucks data met elkaar om bestuurders te waarschuwen voor gevaar op wegen in Noorwegen en Zweden. Een belangrijk initiatief “Hoe meer voertuigen er zijn die veiligheidsdata real-time met elkaar delen, hoe veiliger onze wegen worden”, aldus Malin Ekholm, Directeur van het Volvo Cars Safety Centre. “Daarom is het European Data Task Force zo’n belangrijk initiatief. Wij hopen dat meer partners zich bij ons aansluiten om de verkeersveiligheid te verbeteren.”



Gallerij

Sterckx - De Smet article image