UVeye en MDGo hebben beide hun hoofdkantoor in Tel Aviv, waar Volvo Cars sinds 2017 betrokken is bij DRIVE, een zogenaamde 'accelerator' voor jonge bedrijven in de mobiliteitssector. De start-ups hebben hun activiteiten de voorbije jaren ontwikkeld met de hulp van DRIVE, waardoor ze in staat waren om respectievelijk de kwaliteit en de veiligheid te verbeteren. Het zijn de eerste ondernemingen buiten de VS en Europa waarin het Tech Fund investeert.
MDGo is een bedrijf dat is gespecialiseerd in wat ze zelf medische kunstmatige intelligentie noemen. Het bedrijf wil tal van levens redden door er met behulp van geavanceerde machine‑learningtechnologie voor te zorgen dat mensen na een ongeval met hun auto de juiste verzorging krijgen voor hun specifieke verwondingen.
Tijdens een ongeval zal de technologie van MDGo realtime gegevens van de auto combineren met medische kennis om zo geautomatiseerde, vroegtijdige en onmiddellijke voorspellingen te doen over de aard van de letsels die hulpverleners waarschijnlijk zullen aantreffen op de plaats van het ongeval.
Die gegevens worden via een cloudbased platform aan trauma-artsen en hulpverleners doorgegeven voor een betere hulpverlening aan de personen die betrokken zijn bij een ongeval. Zo kan de technologie er potentieel voor zorgen dat de kans op complicaties en dus ook de kans op ernstige verwondingen en dodelijke slachtoffers vermindert.
"De technologie van MDGo heeft een doel dat ons na aan het hart ligt: levens redden", zegt Zaki Fasihuddin, CEO van het Volvo Cars Tech Fund. “Hun bedrijfsmissie sluit naadloos aan bij de missie van Volvo Cars, dus we ondersteunen de verdere ontwikkeling van MDGo maar al te graag.”
Het andere bedrijf waarin het Tech Fund heeft geïnvesteerd, is Uveye. Zij hebben geavanceerde technologie ontwikkeld om auto’s automatisch extern te inspecteren en scannen op schade, deuken en krassen. Volvo Cars investeert niet alleen in het bedrijf, maar overweegt ook om de technologie van UVeye te gebruiken voor een volledige externe inspectie van Volvo-wagens nadat ze van de band rollen.
Volvo Cars is van mening dat het gebruik van de technologie van UVeye de kwaliteit van nieuw geproduceerde wagens verder kan verbeteren en ervoor kan zorgen dat zelfs kleine gebreken worden opgespoord. Later dit jaar zou er een eerste pilootproject van start gaan in de productievestiging in het Zweedse Torslanda. De technologie kan ook worden gebruikt tijdens de verschillende stappen van de logistieke stroom en bij de verdelers.
"Hoogwaardige kwaliteitsnormen vormen de hoeksteen van het merk Volvo en we zijn geïntrigeerd door de mogelijkheden die de technologie van UVeye biedt", aldus Zaki Fasihuddin. "Dit soort geavanceerde scantechnologie kan ons in staat stellen om de volgende stap te zetten wat kwaliteit betreft."
Het Volvo Cars Tech Fund werd vorig jaar gelanceerd en investeert in veelbelovende technologiestart-ups over de hele wereld. Het fonds investeert vooral in strategische technologietrends die de sector veranderen, zoals artificiële intelligentie, elektrificatie, autonoom rijden en digitale mobiliteitsdiensten.
Sinds 2018 heeft het Tech Fund geïnvesteerd in een aantal bedrijven, waaronder Luminar Technologies, een toonaangevend bedrijf dat geavanceerde sensortechnologie voor autonome auto's ontwikkelt, Varjo, een fabrikant van hoogwaardige augmentedreality‑headsets en Zum, een carpooldienst voor kinderen. Er wordt onder andere ook geïnvesteerd in Freewire, een bedrijf dat zich toespitst op laadoplossingen voor elektrische wagens, en in Forciot, dat verbonden, afdrukbare en rekbare elektronica ontwikkelt.
MDGo is een bedrijf dat is gespecialiseerd in wat ze zelf medische kunstmatige intelligentie noemen. Het bedrijf wil tal van levens redden door er met behulp van geavanceerde machine‑learningtechnologie voor te zorgen dat mensen na een ongeval met hun auto de juiste verzorging krijgen voor hun specifieke verwondingen.
Tijdens een ongeval zal de technologie van MDGo realtime gegevens van de auto combineren met medische kennis om zo geautomatiseerde, vroegtijdige en onmiddellijke voorspellingen te doen over de aard van de letsels die hulpverleners waarschijnlijk zullen aantreffen op de plaats van het ongeval.
Die gegevens worden via een cloudbased platform aan trauma-artsen en hulpverleners doorgegeven voor een betere hulpverlening aan de personen die betrokken zijn bij een ongeval. Zo kan de technologie er potentieel voor zorgen dat de kans op complicaties en dus ook de kans op ernstige verwondingen en dodelijke slachtoffers vermindert.
"De technologie van MDGo heeft een doel dat ons na aan het hart ligt: levens redden", zegt Zaki Fasihuddin, CEO van het Volvo Cars Tech Fund. “Hun bedrijfsmissie sluit naadloos aan bij de missie van Volvo Cars, dus we ondersteunen de verdere ontwikkeling van MDGo maar al te graag.”
Het andere bedrijf waarin het Tech Fund heeft geïnvesteerd, is Uveye. Zij hebben geavanceerde technologie ontwikkeld om auto’s automatisch extern te inspecteren en scannen op schade, deuken en krassen. Volvo Cars investeert niet alleen in het bedrijf, maar overweegt ook om de technologie van UVeye te gebruiken voor een volledige externe inspectie van Volvo-wagens nadat ze van de band rollen.
Volvo Cars is van mening dat het gebruik van de technologie van UVeye de kwaliteit van nieuw geproduceerde wagens verder kan verbeteren en ervoor kan zorgen dat zelfs kleine gebreken worden opgespoord. Later dit jaar zou er een eerste pilootproject van start gaan in de productievestiging in het Zweedse Torslanda. De technologie kan ook worden gebruikt tijdens de verschillende stappen van de logistieke stroom en bij de verdelers.
"Hoogwaardige kwaliteitsnormen vormen de hoeksteen van het merk Volvo en we zijn geïntrigeerd door de mogelijkheden die de technologie van UVeye biedt", aldus Zaki Fasihuddin. "Dit soort geavanceerde scantechnologie kan ons in staat stellen om de volgende stap te zetten wat kwaliteit betreft."
Het Volvo Cars Tech Fund werd vorig jaar gelanceerd en investeert in veelbelovende technologiestart-ups over de hele wereld. Het fonds investeert vooral in strategische technologietrends die de sector veranderen, zoals artificiële intelligentie, elektrificatie, autonoom rijden en digitale mobiliteitsdiensten.
Sinds 2018 heeft het Tech Fund geïnvesteerd in een aantal bedrijven, waaronder Luminar Technologies, een toonaangevend bedrijf dat geavanceerde sensortechnologie voor autonome auto's ontwikkelt, Varjo, een fabrikant van hoogwaardige augmentedreality‑headsets en Zum, een carpooldienst voor kinderen. Er wordt onder andere ook geïnvesteerd in Freewire, een bedrijf dat zich toespitst op laadoplossingen voor elektrische wagens, en in Forciot, dat verbonden, afdrukbare en rekbare elektronica ontwikkelt.