De volledig elektrische XC40 – Volvo’s eerste elektrische wagen en een van de veiligste auto’s op de weg

De komst van de elektrische wagen is de grootste revolutie in de geschiedenis van de automobielsector. Voor het eerst in meer dan 100 jaar rijden auto’s zonder een benzine- of dieselmotor onder de motorkap. De accu in de bodem betekent dan ook een nieuw hoofdstuk.

Met de volledig elektrische XC40 volgende maand lanceert Volvo niet alleen zijn eerste volledig elektrische wagen, maar ook – zoals het Volvo betaamt – een van de veiligste wagens op de weg, ondanks de nieuwe uitdagingen door de afwezigheid van een verbrandings­motor.

"Of een Volvo nu elektrisch of met een verbrandingsmotor wordt aangedreven, veiligheid staat altijd voorop", aldus Malin Ekholm, Head of Safety bij Volvo Cars. "De volledig elektrische XC40 zal een van de veiligste wagens zijn die we ooit hebben gebouwd."

Ze konden dan wel verder bouwen op de uitstekende veiligheidskenmerken van de originele XC40, maar de veiligheidsingenieurs van Volvo Cars moesten de voorkant van de wagen van nul opnieuw ontwerpen en verstevigen om de afwezigheid van een motor te compenseren, om voldoen aan de strenge Volvo-veiligheidsnormen en om inzittenden zo goed te beveiligen als in elke andere Volvo.

"Qua veiligheid gelden voor deze wagen dezelfde regels als voor eender welke andere Volvo. Er zitten mensen in de auto en die moet worden ontworpen om hen te beschermen", zegt Malin Ekholm.

Om de veiligheid van de passagiers te verzekeren en de accu intact te houden bij een aanrijding heeft Volvo Cars in de XC40 een nieuwe, unieke beschermende structuur ontwikkeld voor zowel de passagiers als de accu. De accu wordt beschermd door een veiligheids­kooi, die bestaat uit een frame in geëxtrudeerd aluminium en is geïntegreerd in het midden van de carrosserie­structuur zodat er rond de accu een ingebouwde kreukelzone ontstaat.

De locatie van de accu in de bodem van de wagen heeft tot voordeel dat het zwaartepunt van de wagen lager komt te liggen, zodat er minder kans is op over de kop gaan.

De carrosseriestructuur van de wagen is niet alleen vooraan, maar ook achteraan versterkt. Daar is de elektrische aandrijving geïntegreerd in de carrosseriestructuur om de botsings­krachten beter te verdelen (weg van de cabine) en de druk op de inzittenden te verminderen.

Ook wat betreft actieve veiligheidssystemen introduceert de elektrisch aangedreven XC40 nieuwe technologie. De SUV is als eerste Volvo-model uitgerust met een nieuw ADAS-sensorplatform (Advanced Driver Assistance Systems) met software ontwikkeld door Zenuity, de joint venture tussen Volvo Cars en Veoneer.

Het nieuwe ADAS-platform is een modern en schaalbaar actief veiligheidssysteem dat bestaat uit een reeks radars, camera's en ultrasone sensoren. Dankzij de schaalbaarheid kan het makkelijk verder worden ontwikkeld en legt het de basis voor de verdere invoering van technologieën voor autonoom rijden.

Volvo Cars zal de komende weken meer details onthullen over de volledig elektrische XC40 en vervolgens de wagen voor het eerst aan het publiek tonen op 16 oktober.


Gallerij

Sterckx - De Smet article image