Polestar 2-rijervaring over de hele wereld ontwikkeld

De chassisontwikkeling voor de Polestar 2 bevindt zich in de eindfase en de nieuwe elektrische sportfastback wordt klaargemaakt om begin 2020 in productie te gaan. Als elektrisch sportmerk richt Polestar zich op het creëren van een unieke rijsensatie die Polestar-wagens onderscheidt van andere elektrische wagens en bestuurders een aangename en intense ervaring biedt.

De Polestar 2 is van meet af aan een sportwagen. Met 300 kW, 660 Nm en vierwielaandrijving staat de krachtige elektrische aandrijving standaard garant voor een snelle acceleratie en een adembenemende rit. Het dynamische chassis biedt vertrouwen en comfort in combinatie met sportiviteit en plezier – voor Polestar staan prestaties voor zoveel meer dan alleen lineaire acceleratie.

Het optionele Performance-pakket tilt de wagen naar een hoger niveau, met een meer gerichte betrokkenheid van de bestuurder en een superieure rijdynamiek. De grote Brembo-remmen en aanpasbare Öhlins-schokdempers maken van de Polestar 2 een unieke wagen.

Joakim Rydholm, de Lead Chassis Engineer en hoofdtestrijder van Polestar, is verantwoordelijk voor het perfect afstellen van de Polestar 2 om een sterke band tussen de wagen en de bestuurder te creëren.

“We wilden een wagen creëren waarin mensen echt graag rijden”, zegt Joakim Rydholm. “Net als bij de Polestar 1 brengen we met de Polestar 2 tijd door in veel verschillende omgevingen over de hele wereld om de vele verschillende chassiselementen af te stellen en te testen – op zoek naar wat wij de ‘Golden Ride’ noemen. Dat is het moment waarop wij als chassisingenieurs de ultieme configuratie vinden: het perfecte evenwicht tussen de schokdempers, remmen, banden, het stuur en het vermogen dat ons kippenvel bezorgt.”

Testen en ontwikkelen gebeurt niet alleen op de testbanen in Hällered (Zweden). De ontwikkelingsexpedities van Polestar vinden plaats in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, China, Duitsland, Spanje en natuurlijk binnen de poolcirkel in het noorden van Zweden.

“In elke testomgeving kunnen we specifieke elementen van de wagen op verschillende manieren verfijnen”, aldus Joakim Rydholm. “De wagen moet levendig aanvoelen wanneer hij over een Zuid-Afrikaanse bergpas scheurt, hij moet kalm en zelfverzekerd zijn wanneer hij met hoge snelheid op een Duitse Autobahn rijdt, cool in Death Valley, comfortabel in het noordpoolgebied en ontspannen op een natte landweg in Engeland. Het is erg opwindend om onderweg elk element aan te passen om dat magische Polestar-gevoel te creëren. En we stoppen pas als we helemaal tevreden zijn.”

Joakim Rydholm is ook verantwoordelijk voor het chassis van de Polestar 1 en er zijn veel overeenkomsten tussen de twee wagens. Hij licht toe: “Dit zijn Polestar-wagens en ze moeten onze filosofie voor elektrische prestaties belichamen. We ontwikkelen onze eigen unieke rijeigenschappen en je kunt echt voelen dat de twee auto's verwant zijn.”

“Onze wagens moeten levendig, communicatief en toch gebalanceerd en voorspelbaar aanvoelen. Het afstellen van de ophanging is een van de cruciaalste elementen om te komen tot die verfijnde rit. Met ons Performance-pakket in de Polestar 2 hebben we geen al te ingewikkelde elektronische ophangingssystemen. In de plaats daarvan maken we kleine aanpassingen aan de Öhlins Dual Flow Valve-schokdempers om de ultieme instellingen te vinden. Dit onderscheidt de wagen echt van andere elektrische wagens”, besluit Joakim Rydholm.

Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer van Polestar: “Als je het mij vraagt, zijn Joakim en zijn team voor de chassisontwikkeling de besten in de sector. Ze werken onvermoeibaar om onze wagens het ultieme ‘Polestar’-gevoel te geven. Wanneer ik een enthousiast telefoontje van een van de ontwikkelingsingenieurs krijg, weet ik dat ze goud hebben gevonden – letterlijk.”

Gallerij

Sterckx - De Smet article image