Overgang van vrachtwagens naar treinen haalt uitstoot van Volvo Cars’ logistiek netwerk scherp naar beneden

Volvo Cars is de CO2-uitstoot van zijn logistieke activiteiten sterk aan het verlagen door het transport tussen zijn productievestigingen en de opslagplaatsen voor nieuwe wagens per trein uit te voeren in plaats van met vrachtwagens.

Vooral in Europa, waar de meeste nieuwe wagens nog steeds via vrachtwagens worden getransporteerd naar de distributiemagazijnen en verdelers, is de onderneming haar uitstoot aan het verminderen door meer en meer van die transporten uit te voeren per trein.

Zo heeft ze bijvoorbeeld haar CO2-uitstoot met bijna 75% kunnen verlagen op de route tussen de Belgische productievestiging in Gent en een speciaal gebouwd magazijn in het noorden van Italië. Op een andere route tussen Gent en een ander magazijn in Oostenrijk ligt de uitstoot door de overgang naar spoorvervoer bijna 50% lager.

Beide initiatieven maken deel uit van het klimaatactieplan dat Volvo Cars dit jaar heeft onthuld. Met het plan wil de onderneming haar CO2-voetafdruk voor de levenscyclus per wagen met 40% verkleinen tussen 2018 en 2025, waarvoor ze de uitstoot van haar operationele activiteiten, inclusief logistiek, met 25% zal moeten verlagen. Het 2025-plan is een van de concrete stappen in de richting van Volvo Cars’ ambitie om tegen 2040 een klimaatneutrale onderneming te zijn.

“We meenden het toen we zeiden dat we de uitstoot van al onze activiteiten significant wilden verminderen”, aldus Javier Varela Senior Vice President Manufacturing & Logistics bij Volvo Cars. “Ons logistiek netwerk is slechts een stuk van de puzzel, maar het is wel een belangrijk stuk. Dit is een van de voorbeelden van ons engagement om onze impact op het milieu te verminderen door middel van betekenisvolle, concrete stappen.”

Volvo Cars wil spoorvervoer ook op grotere schaal gaan toepassen in China en de Verenigde Staten. Er rijdt nu al twee keer per week een trein van de productievestigingen in China naar de haven van Gent om wagens af te leveren. Andere spoorverbindingen worden gebruikt om nieuwe Volvo-wagens naar plaatselijke magazijnen in China en Rusland te brengen.

In de VS maakt de productievestiging in Charleston (South Carolina) gebruik van een gevestigd netwerk voor spoorgoederenvervoer om nieuwe wagens naar magazijnen in steden over heel Noord-Amerika te transporteren. Die treinen vervangen nu al het equivalent van tientallen vrachtwagens per week, en dat volume zal waarschijnlijk alleen maar toenemen wanneer de volgende generatie XC90 in productie gaat.

Het klimaatactieplan van Volvo Cars is een van de meest ambitieuze plannen binnen de automobielsector. Het omvat concrete acties in overeenstemming met het internationale klimaatakkoord van Parijs van 2015, waarin werd overeengekomen om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad Celsius boven het pre-industriële niveau.

Volvo Cars’ ambities voor 2040 gaan verder dan het aanpakken van uitlaatgassen door een volledige elektrificatie te beogen, omdat het bedrijf beseft dat elektrificatie niet voldoende is om zijn impact op het milieu te verkleinen. Daarom wil het ook zijn CO2-uitstoot verminderen in het algemeen: binnen zijn productienetwerk, zijn ruimere activiteiten, zijn toeleveringsketen en door middel van recyclage en hergebruik van materialen.

De elektrificatieambities van de onderneming komen tot uiting in de recent gelanceerde gloednieuwe Recharge-reeks. Recharge wordt de overkoepelende naam die aan elke oplaadbare Volvo met een volledig elektrische of plug-inhybrideaandrijving zal worden gegeven. Het Recharge-assortiment moet de verkoop van elektrische Volvo’s verder stimuleren en bestuurders van plug-inhybrides via incentives aanmoedigen om zoveel mogelijk gebruik te maken van de Pure-modus.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image