Naast de snelheidsbegrenzer wordt elke Volvo nu ook geleverd met een Care Key waarmee Volvo-bestuurders de topsnelheid van de wagen verder kunnen beperken, bijvoorbeeld voordat ze hem uitlenen aan andere familieleden of aan jonge, onervaren bestuurders.
De snelheidsbeperking van 180 km/u en de Care Key geven samen een krachtige boodschap over het gevaar van te hard rijden en bevestigen de wereldwijde leiderspositie van Volvo Cars op het gebied van veiligheid. Beide functies tonen hoe autobouwers actief hun verantwoordelijkheid kunnen nemen om te streven naar het elimineren van dodelijke verkeersongevallen door beter rijgedrag te stimuleren.
“Wij vinden dat een autofabrikant een verantwoordelijkheid draagt om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren”, aldus Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Centre. “Onze snelheidsbegrenzende technologie en de dialoog die daarmee op gang werd gebracht, past in die gedachtegang. De snelheidsbegrenzing en Care Key helpen mensen niet alleen na te denken en te beseffen dat te snel rijden gevaarlijk is, maar bieden tegelijkertijd ook extra gemoedsrust en bevorderen een beter rijgedrag.”
De snelheidsbegrenzing stuitte sinds de aankondiging ervan op heel wat controverse, waarbij sommige waarnemers het recht van autofabrikanten in twijfel trokken om via de beschikbare technologie dergelijke beperkingen op te leggen.
Maar Volvo Cars vindt dat het de plicht heeft om zijn pioniersrol voort te zetten in de discussie over de rechten en plichten van autofabrikanten om actie te ondernemen die uiteindelijk levens kan redden, zelfs als dit betekent dat ze potentiële klanten verliezen.
Het probleem met overdreven snelheid is dat ingebouwde veiligheidstechnologieën en een slim infrastructuurontwerp boven bepaalde snelheden niet meer voldoende zijn om bij een ongeval ernstige verwondingen en dodelijke letsels te vermijden.
Daarom hebben de meeste westerse landen snelheidsbeperkingen, maar snelheidsovertredingen blijven alomtegenwoordig en zijn een van de belangrijkste oorzaken voor dodelijke verkeersongevallen. Nog steeds krijgen jaarlijks miljoenen mensen boetes voor snelheidsovertredingen.
Onderzoek toont aan dat mensen de gevaren van overdreven snelheid doorgaans niet goed kennen. Hierdoor rijden veel bestuurders vaak te hard en passen ze hun snelheid niet naar behoren aan de verkeerssituatie aan.
Naast overdreven snelheid, zijn ook rijden onder invloed en afleiding twee grote gevaren voor de verkeersveiligheid. Dit zijn de twee andere factoren die het doel van Volvo Cars op een toekomst zonder verkeersdoden en zwaargewonden in de weg staan. Daarom onderneemt Volvo Cars actie om deze drie elementen van menselijk gedrag aan te pakken in zijn streven naar veiligheid, met meer functies die in toekomstige auto’s zullen worden geïntroduceerd.
De snelheidsbeperking van 180 km/u en de Care Key geven samen een krachtige boodschap over het gevaar van te hard rijden en bevestigen de wereldwijde leiderspositie van Volvo Cars op het gebied van veiligheid. Beide functies tonen hoe autobouwers actief hun verantwoordelijkheid kunnen nemen om te streven naar het elimineren van dodelijke verkeersongevallen door beter rijgedrag te stimuleren.
“Wij vinden dat een autofabrikant een verantwoordelijkheid draagt om de verkeersveiligheid te helpen verbeteren”, aldus Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Centre. “Onze snelheidsbegrenzende technologie en de dialoog die daarmee op gang werd gebracht, past in die gedachtegang. De snelheidsbegrenzing en Care Key helpen mensen niet alleen na te denken en te beseffen dat te snel rijden gevaarlijk is, maar bieden tegelijkertijd ook extra gemoedsrust en bevorderen een beter rijgedrag.”
De snelheidsbegrenzing stuitte sinds de aankondiging ervan op heel wat controverse, waarbij sommige waarnemers het recht van autofabrikanten in twijfel trokken om via de beschikbare technologie dergelijke beperkingen op te leggen.
Maar Volvo Cars vindt dat het de plicht heeft om zijn pioniersrol voort te zetten in de discussie over de rechten en plichten van autofabrikanten om actie te ondernemen die uiteindelijk levens kan redden, zelfs als dit betekent dat ze potentiële klanten verliezen.
Het probleem met overdreven snelheid is dat ingebouwde veiligheidstechnologieën en een slim infrastructuurontwerp boven bepaalde snelheden niet meer voldoende zijn om bij een ongeval ernstige verwondingen en dodelijke letsels te vermijden.
Daarom hebben de meeste westerse landen snelheidsbeperkingen, maar snelheidsovertredingen blijven alomtegenwoordig en zijn een van de belangrijkste oorzaken voor dodelijke verkeersongevallen. Nog steeds krijgen jaarlijks miljoenen mensen boetes voor snelheidsovertredingen.
Onderzoek toont aan dat mensen de gevaren van overdreven snelheid doorgaans niet goed kennen. Hierdoor rijden veel bestuurders vaak te hard en passen ze hun snelheid niet naar behoren aan de verkeerssituatie aan.
Naast overdreven snelheid, zijn ook rijden onder invloed en afleiding twee grote gevaren voor de verkeersveiligheid. Dit zijn de twee andere factoren die het doel van Volvo Cars op een toekomst zonder verkeersdoden en zwaargewonden in de weg staan. Daarom onderneemt Volvo Cars actie om deze drie elementen van menselijk gedrag aan te pakken in zijn streven naar veiligheid, met meer functies die in toekomstige auto’s zullen worden geïntroduceerd.