Hoe kan je een gevoel berekenen?

Joakim Rydholm over het vinden van het Polestar-DNA

In de pers wordt hij al lachend 'de vader van de Polestar 1' genoemd. Zelf staat hij wellicht niet helemaal achter deze titel, maar het geeft aan hoe betrokken hij is bij de ontwikkeling van de auto. Joakim Rydholm is een bekende naam in de sector. Sommigen hebben hem misschien al op een racecircuit gezien, met een helm op, als testrijder van de Polestar 1 of Polestar 2, om de eigenschappen en rijervaring van de auto's te finetunen. Als Chief Test Engineer speelt hij een belangrijke rol bij het ontwikkelen van het Polestar-DNA. Maar Joakim is de eerste om te benadrukken dat alles teamwerk is.

"Een auto is iets heel complex en zeker geen onemanshow. Het is een enorme collectieve inspanning. Een van mijn voornaamste taken is het team bij elkaar houden door te zorgen voor een goede communicatie tussen alle partijen, zodat we weloverwogen beslissingen kunnen nemen. Natuurlijk zijn er veel verschillende meningen van veel verschillende mensen. Dan is het aan mij om te bepalen welke richting we uitgaan en de knoop door te hakken. Maar uiteindelijk komen we altijd tot iets waar iedereen als team achter kan staan en mee akkoord kan gaan. Dat is heel belangrijk", zegt Joakim.

Joakim schat dat hij 60% van zijn tijd besteedt aan testrijden. Een auto is een heel fysiek product en het bouwproces kan vrij eenvoudig lijken. Joakim wijst er echter op dat je veel dingen kan meten en berekenen in de hoop de "perfecte" auto te bouwen, maar dat alles draait om de rijervaring en het vinden van het juiste gevoel.

"In theorie kan je een perfecte virtuele auto bouwen door gewoon cijfers en berekeningen in te voeren in een machine. Maar we maken geen auto's voor virtuele klanten. We maken auto's voor échte mensen. En het menselijk oor is veel gevoeliger dan om het even welke virtuele omgeving kan uitdrukken. Mensen hebben handen die, als ze deze aan het stuur houden, informatie over de weg oppikken door minieme trillingen. Al die dingen doen we in ons onderbewustzijn en ze beïnvloeden hoe we de auto ervaren en ermee rijden. Dat kan je niet simuleren. Bij Polestar zijn we ervan overtuigd dat je om een geweldige auto te maken, er veel tijd moet in doorbrengen. Daarom heb ik drie jaar in de Polestar 1 gezeten."

Nu de eerste auto's van de band rollen, is Joakim blij dat iedereen binnenkort de kans krijgt om al het harde werk van het team van dichtbij te bekijken.

"De Polestar-ervaring kan je niet in woorden vatten. Je moet ze aan den lijve ondervinden", vat Joakim het samen.


Gallerij

Sterckx - De Smet article image