Een halve eeuw in dienst van veiligheid: het Traffic Accident Research Team van Volvo Cars bestaat 50 jaar

Bij Volvo Cars staan ze bekend als de interne detectives van het bedrijf. Maar we zouden ze evengoed het CSI-team van de Zweedse autofabrikant kunnen noemen. Een eigen flitsend acroniem hebben ze alvast.

De ongevallenonderzoekers van het Volvo Car Accident Research Team, dat dit jaar zijn 50e verjaardag viert, staan de klok rond klaar om ervoor te zorgen dat Volvo Cars leert van feitelijke ongevallen en zijn wagens voortdurend blijft verbeteren.

“Dankzij het harde werk en onderzoek van het Accident Research Team kan Volvo Cars ervoor zorgen dat een tragisch verkeersongeval tot iets goeds kan leiden: steeds veiliger wordende wagens”, aldus Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Centre. “Na een nauwgezette analyse van de gebeurtenissen tijdens elke fase van een ongeval levert het team cruciale informatie aan over hoe we onze wagens kunnen verbeteren.”

Het team werd opgericht in 1970. Als ze op de hoogte worden gebracht dat er een ongeval met een Volvo is gebeurd in de buurt van het Zweedse Göteborg, begeven ze zich zo snel mogelijk ter plaatse. Dag en nacht. Bij aankomst starten ze een onderzoek op en documenteren ze zo gedetailleerd mogelijk wat er is gebeurd.

Dat betekent dat ze vragen moeten stellen. Hoe krachtig was de impact? Hoe snel hebben de actieve veiligheidssystemen ingegrepen? Hoe gaat het met de inzittenden? Ook vragen over de omstandigheden zijn belangrijk: Wat voor weer was het? Hoe laat was het? In welke staat waren de wegmarkeringen?

Vervolgens zetten ze het werk verder op kantoor: het team vraagt de publiek toegankelijke politierapporten aan, neemt contact op met de bestuurder en onderzoekt indien mogelijk de wagen. Het team probeert ook te begrijpen hoe de bestuurder het ongeval heeft ervaren. Daarvoor wordt de hulp ingeroepen van de gedragswetenschappers van het Volvo Cars Safety Centre.

Ten slotte vraagt het team iedereen die betrokken was bij het ongeval om zijn medisch dossier te delen, zodat ze eventuele verwondingen die werden opgelopen kunnen opnemen in hun analyse. Om de precieze oorzaken van de letsels te begrijpen, worden biomechanici en fysici ingeschakeld.

Alle verzamelde gegevens en kennis worden versleuteld en geanonimiseerd. De conclusies die konden worden getrokken uit het onderzoek worden gedeeld met Volvo's productontwikkelingsteams, die ze gebruiken voor de ontwikkeling en implementatie van nieuwe technologieën voor toekomstige wagens. Het team stelt ook zaken vast waarvoor op dit moment geen oplossing bestaat – en zo blijft Volvo Cars een voortrekkersrol spelen in de ontwikkeling van autoveiligheid.

Het team onderzoekt jaarlijks 30 à 50 ongevallen ter plaatse, maar er gebeuren overal ter wereld ongevallen en het is soms moeilijk om op tijd ter plaatse te geraken. De onderzoekers proberen dan in de mate van het mogelijke de ongevallen in kaart te brengen met de hulp van lokale Volvo-medewerkers en hulpdiensten.

Daarnaast maakt het team ook gebruik van andere informatiebronnen, zoals publiek toegankelijke ongevallendatabanken uit allerlei landen, om ervoor te zorgen dat de nodige stappen worden genomen.

Onze veiligheidsexperts krijgen hun onderzoeksgegevens niet enkel via het Accident Research Team, maar het speelt wel een belangrijke rol, omdat ze ons inzicht geven in de details”, voegt Malin Ekholm toe. “Er gebeuren nog steeds verkeersongevallen, maar tegenwoordig hebben ze minder erge gevolgen en komen ernstige verwondingen heel wat minder voor dan vroeger.”

Gallerij

Sterckx - De Smet article image