Twee decennia in het teken van levens redden: het Volvo Cars Safety Centre bestaat 20 jaar

Gemiddeld laten ze één gloednieuwe Volvo per dag crashen. Het feit dat Volvo Cars tot op heden leider is op het vlak van autoveiligheid is ook hun verdienste.

Dit jaar viert het crashlabo van het Volvo Cars Safety Centre zijn twintigste verjaardag. Toen de koning van Zweden het labo in 2000 opende, was het een van de meest geavanceerde crashlabo’s ter wereld, en in veel opzichten is dat vandaag ook nog zo.

Tot op de dag van vandaag helpt het labo ingenieurs van Volvo Cars om de veiligheid te blijven verbeteren en te leren uit ongevallen in het dagelijkse verkeer. De onderneming streeft er immers naar dat er in de toekomst niemand nog sterft of ernstig gewond raakt in een nieuwe Volvo.

“Met onze inzet voor veiligheid willen we niet gewoon slagen voor een test of een veiligheidsscore krijgen”, aldus Thomas Broberg, een van de voornaamste veiligheidsingenieurs van Volvo Cars die er al 20 jaar aan het werk is. “Wij willen achterhalen hoe en waarom ongevallen en letsels ontstaan en daarna de technologie ontwikkelen om ze te helpen voorkomen. Dat is wat onze inzet voor veiligheid betekent. We hopen dat ons baanbrekend werk een voorbeeld voor anderen vormt, dat ze onze ambitie om wereldwijd het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen volgen.”

Het crashlabo van het Volvo Cars Safety Centre is een multifunctionele faciliteit waarin de veiligheidsingenieurs van Volvo Cars talloze verkeerssituaties en ongevallen kunnen simuleren. Ze kunnen er tests uitvoeren die verder gaan dan de wettelijke vereisten.

Het labo bevat twee testparcours: een van 108 en een van 154 meter. Het kortste parcours is verplaatsbaar en kan in een hoek van 0 tot 90 graden geplaatst worden. Zo zijn tests met verschillende hoeken en snelheden mogelijk of kan er een crash tussen twee bewegende auto’s worden gesimuleerd. De auto’s kunnen botsen met snelheden tot 120 km/u.

Buiten is er plaats voor tests waarbij de auto kantelt of van de weg af raakt. Daarbij worden auto’s met hoge snelheden in een sloot gelanceerd. Bij dat soort tests hebben reddingsdiensten ook de mogelijkheid om hun levensreddende vaardigheden aan te scherpen. Dat deden ze bijvoorbeeld eerder dit jaar, toen Volvo Cars nieuwe Volvo’s vanop een hoogte van 30 meter te pletter lieten storten om zware schade bij extreme crashscenario’s te simuleren.

In de grote zaal wordt er een enorme vangrail van wel 850 ton gebruikt om de impact aan de voorzijde, achterzijde en zijkanten te testen. Die kan indien nodig met behulp van luchtkussens worden verplaatst.

Daarnaast zijn er ook een twintigtal andere vaste en verplaatsbare hindernissen die bij crashtests worden gebruikt, waaronder een elandachtige constructie om ongevallen met die dieren na te bootsen.

Tijdens de crashes worden de auto, crashtestdummy’s en hindernissen uitgerust met sensors zodat de ingenieurs van Volvo Cars alle gebeurtenissen in detail kunnen registreren. Ook filmen tientallen ultra-high-definitioncamera’s de crash vanuit alle mogelijke hoeken.

Voordat de ze de auto effectief laten crashen, werd het model al duizenden keren gecrasht in computersimulaties. De ingenieurs van Volvo gebruiken alle data die tijdens die tests worden verzameld zodat ze veiligere wagens kunnen ontwikkelen.

Aangezien het bedrijf naar een volledig elektrische toekomst evolueert, werd het Safety Centre de afgelopen jaren uitgerust en specifiek voorbereid om ook crashtests met elektrische auto’s veilig te kunnen uitvoeren.

“Wat het scenario ook is, in het Volvo Car Safety Centre kunnen we het simuleren en in detail analyseren”, zegt Thomas Broberg. “Met elk uur waarin we testen en analyseren, komen we een stap dichter bij onze ambitie van nul doden of zwaargewonden in een nieuwe Volvo, en dat vind ik een erg inspirerende gedachte.”

Gallerij

Sterckx - De Smet article image