Het initiatief heeft de naam Gothenburg Green City Zone gekregen en heeft als doel om binnen de grootste havenstad van Scandinavië een gebied te creëren dat volledig uitstootvrij is, met een verscheidenheid aan klimaatneutrale transportmiddelen en een geconnecteerde infrastructuur.
Door een echte stad als proeftuin te gebruiken, kan Volvo de ontwikkeling van technologieën en diensten op het vlak van elektrificatie, gedeelde mobiliteit, autonoom rijden, connectiviteit en veiligheid versnellen. Als onderdeel van de proeftuin wil Volvo binnen de zone zelfrijdende taxi’s laten uitbaten door zijn eigen mobiliteitsdienstverlener M.
“In wezen starten we een project op dat bedoeld is om het aantal wagens in de stad te beperken – wat volledig in overeenstemming is met het doel van ons bedrijf”, aldus Håkan Samuelsson, Chief Executive Officer van Volvo Cars. “We hebben dit al aangetoond door onze investering in de dienst voor gedeelde mobiliteit M, die eigen AI-technologie heeft ontwikkeld om de efficiëntie en het gebruik te verbeteren. We willen betrokken zijn bij het creëren van de steden van de toekomst en ze leefbaar houden. Dit initiatief geeft ons de kans om dat te doen en tegelijkertijd verantwoordelijkheid te nemen in onze eigen thuisstad.”
Voorbeelden van te testen technologieën zijn onder andere geo-enablingoplossingen en diensten die ervoor zorgen dat wagens in de zone alleen elektrisch rijden en binnen de snelheidslimieten blijven, en een verkeersinfrastructuur die verbinding kan maken met functies voor actieve veiligheid in wagens en informatie kan delen tussen de weggebruikers.
“We willen onze kennis en technologie gebruiken om een toekomstige stad te helpen creëren die geëlektrificeerd, geconnecteerd, gedeeld en klimaatneutraal is”, zegt Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. “Dit is een kans om het goede voorbeeld te geven. Door nieuwe technologieën en diensten te testen in een live grootschalige omgeving kunnen we laten zien dat als het hier kan, het overal kan.”
Andere potentiële voorbeelden zijn volledig elektrische mobiliteitshubs, een compleet, gebruiksvriendelijk oplaadnetwerk voor elektrische wagens, en autonome taxi's.
Het grootste obstakel voor de klimaattransitie is niet een gebrek aan klimaatvriendelijke en slimme technologieën, maar de capaciteit om die te implementeren. De transformatie vereist een holistische aanpak om innovatie en een diepgaande en voortdurende samenwerking tussen alle belanghebbenden te bevorderen.
Aangezien Volvo ook een actieve rol speelt in het planningsproces van het initiatief, kan het ervoor zorgen dat de zone vanaf het begin zijn geëlektrificeerde mobiliteitsdiensten integreert en ontwikkelt in een live omgeving, wat de impact op de duurzaamheidsdoelstellingen vergroot.
In 2020 bleek M met zijn eigen AI-technologie het aantal files en de uitstoot in Göteborg te verlagen, waarbij één wagen van M 8 wagens in privé-eigendom vervangt. Net als Göteborg wil ook Volvo Cars continu zijn CO2-voetafdruk blijven verkleinen, met het doel om tegen 2040 klimaatneutraal te zijn. Om dat doel te bereiken heeft het bedrijf een aantal doelstellingen bepaald die het tegen 2025 moet behalen.
Enkele voorbeelden zijn een daling van de CO2-voetafdruk per wagen met 40%, een aandeel van 50% volledig elektrische wagens in de verkoopcijfers, waarbij de rest hybrides zijn, en een daling met 25% van de CO2-uitstoot binnen de algemene activiteiten van de onderneming, waaronder productie en logistiek.
Het Green City Zone-initiatief gaat van start in het voorjaar van 2021 en zal geleidelijk aan worden uitgebreid.
Door een echte stad als proeftuin te gebruiken, kan Volvo de ontwikkeling van technologieën en diensten op het vlak van elektrificatie, gedeelde mobiliteit, autonoom rijden, connectiviteit en veiligheid versnellen. Als onderdeel van de proeftuin wil Volvo binnen de zone zelfrijdende taxi’s laten uitbaten door zijn eigen mobiliteitsdienstverlener M.
“In wezen starten we een project op dat bedoeld is om het aantal wagens in de stad te beperken – wat volledig in overeenstemming is met het doel van ons bedrijf”, aldus Håkan Samuelsson, Chief Executive Officer van Volvo Cars. “We hebben dit al aangetoond door onze investering in de dienst voor gedeelde mobiliteit M, die eigen AI-technologie heeft ontwikkeld om de efficiëntie en het gebruik te verbeteren. We willen betrokken zijn bij het creëren van de steden van de toekomst en ze leefbaar houden. Dit initiatief geeft ons de kans om dat te doen en tegelijkertijd verantwoordelijkheid te nemen in onze eigen thuisstad.”
Voorbeelden van te testen technologieën zijn onder andere geo-enablingoplossingen en diensten die ervoor zorgen dat wagens in de zone alleen elektrisch rijden en binnen de snelheidslimieten blijven, en een verkeersinfrastructuur die verbinding kan maken met functies voor actieve veiligheid in wagens en informatie kan delen tussen de weggebruikers.
“We willen onze kennis en technologie gebruiken om een toekomstige stad te helpen creëren die geëlektrificeerd, geconnecteerd, gedeeld en klimaatneutraal is”, zegt Henrik Green, Chief Technology Officer bij Volvo Cars. “Dit is een kans om het goede voorbeeld te geven. Door nieuwe technologieën en diensten te testen in een live grootschalige omgeving kunnen we laten zien dat als het hier kan, het overal kan.”
Andere potentiële voorbeelden zijn volledig elektrische mobiliteitshubs, een compleet, gebruiksvriendelijk oplaadnetwerk voor elektrische wagens, en autonome taxi's.
Het grootste obstakel voor de klimaattransitie is niet een gebrek aan klimaatvriendelijke en slimme technologieën, maar de capaciteit om die te implementeren. De transformatie vereist een holistische aanpak om innovatie en een diepgaande en voortdurende samenwerking tussen alle belanghebbenden te bevorderen.
Aangezien Volvo ook een actieve rol speelt in het planningsproces van het initiatief, kan het ervoor zorgen dat de zone vanaf het begin zijn geëlektrificeerde mobiliteitsdiensten integreert en ontwikkelt in een live omgeving, wat de impact op de duurzaamheidsdoelstellingen vergroot.
In 2020 bleek M met zijn eigen AI-technologie het aantal files en de uitstoot in Göteborg te verlagen, waarbij één wagen van M 8 wagens in privé-eigendom vervangt. Net als Göteborg wil ook Volvo Cars continu zijn CO2-voetafdruk blijven verkleinen, met het doel om tegen 2040 klimaatneutraal te zijn. Om dat doel te bereiken heeft het bedrijf een aantal doelstellingen bepaald die het tegen 2025 moet behalen.
Enkele voorbeelden zijn een daling van de CO2-voetafdruk per wagen met 40%, een aandeel van 50% volledig elektrische wagens in de verkoopcijfers, waarbij de rest hybrides zijn, en een daling met 25% van de CO2-uitstoot binnen de algemene activiteiten van de onderneming, waaronder productie en logistiek.
Het Green City Zone-initiatief gaat van start in het voorjaar van 2021 en zal geleidelijk aan worden uitgebreid.