Polestar stelt retailmodel van de autosector in vraag.

Het autosalon, de hoogmis van de Belgische industrie, is voor het tweede jaar op rij afgelast. Gelukkig blijft de industrie wendbaar, in plaats van honderden standen onder 1 dak te verzamelen op 115.000 m² activeren merken hun showrooms en dealers om op lokaal niveau de saloncondities aan de man te brengen. Maar wat vindt de Belg hiervan? Onderzoek van Globescan, uitgevoerd in opdracht van Polestar bij 1000 Belgen, toont dat bijna de helft van de Belgen het onderhandelingsproces bij de aankoop van een wagen stresserend vindt.

Daarnaast krijgen consumenten bij dealers maar zelden een grondige uitleg over nieuwe vormen van mobiliteit en blijft de informatie over elektrische wagens te summier. Volgens Polestar is er nood aan een mindshift, één die expertise, informatie en transparantie vooropzet.

Een wagen aankopen is een grote beslissing en vraagt wat voorbereiding. Uit het onderzoek van Globescan in opdracht van Polestar blijkt dat zo’n aankoop heel wat stress met zich meebrengt. Het voorkomen om oneerlijk behandeld te worden vindt 52% van de respondenten een stresserend element tijdens de aankoop van een wagen[1]. Bij vrouwen stijgt dit zelfs tot 59%. Een tweede elementen dat de Belgen veel stress bezorgt tijdens het aankoopproces is de prijsonderhandeling, 48% geeft aan dit als stresserend te ervaren[2]. Ook hier scoren vrouwen hoger met 55%, bij mannen daalt dit naar 41%.

“De cijfers tonen aan dat er iets schort met het huidige retailmodel binnen onze sector. Uiteraard is de aankoop van een wagen iets spannend, je het doet het maar om de zo veel tijd, maar stresserend zou het niet mogen worden. Daarnaast zijn de redenen onderliggend aan die stress zorgmakend. Vandaag lijkt het alsof je faalt als koper als je geen goede korting hebt kunnen afdingen bij een dealer. Dat is niet gezond, noch voor de consument, noch voor de dealer,” klinkt het bij Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België.

Het verdienmodel van de meeste autodealers is gebaseerd op een commissie per verkochte wagen. Daarnaast hebben ze in normale omstandigheden, waarin er geen enorme levertermijnen zijn, ook een fysieke stock waar ze tijdig vanaf moeten om plaats te maken voor nieuwe modellen. Los van het feit dat dit heel wat stress veroorzaakt voor zowel de verkopers als de consument heeft dit ook andere gevolgen.

Onderzoek van Profacts toont dat consumenten verwachten van autodealers dat ze hen goed informeren over elektrische mobiliteit en hen ook aanmoedigen om die keuze te maken. Echter in realiteit bleek uit het mystery shopping onderzoek van Profacts dat 33 van de 40 bezochte autoverdelers niet spontaan een EV aanraadt en dat 24 autoverdelers van die 40 de keuze van een EV niet ondersteunt. Er worden zelfs tegenargumenten aangehaald om de aankoop van een EV te ontmoedigen.

“Het verdienmodel dat dealers vandaag gebruiken, remt de transitie naar elektrische mobiliteit af. In eerste instantie moet een dealer verkopen wat hij heeft staan in zijn toonzaal. Op dit moment zijn dit nog geen elektrische wagens. Daarnaast vergt een EV minder onderhoud dan een wagen met fossiele brandstof waardoor de verdiensten na verkoop voor de garages ook lager zijn. Het is zonde dat EV’s hierdoor minder frequent worden aangeraden, want ze zijn het startpunt van een meer duurzame toekomst. Er is dringend nood aan een mindshift, waarbij expertise, informatie en transparantie op de eerste plaats komen,” legt Lies Eeckman verder uit.

Een aantal automerken schakelen vandaag al over op online verkoop. Op die manier is onderhandeling niet langer nodig en is er ook geen verkoper aanwezig die consumenten in een bepaalde richting duwt.

Polestar is een van de merken die zijn wagens enkel en alleen online aanbiedt. Wel zijn er fysieke ontmoetingsplaatsen van het merk; Spaces, in Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en de Pop-Up Space in Hasselt. Op deze plaatsen zet het merk volop in op informatieverdeling. Mensen kunnen er vrijblijvend terecht voor informatie over de wagens van Polestar en elektrisch rijden in het algemeen. Ook testritten vertrekken van daaruit.

“Bij Polestar proberen we een antwoord te bieden op de huidige frustraties van de consument door niet langer op commissie te werken. Onze Spaces zijn niet gericht op verkoop, daarvoor heb je onze website. De Space heeft geen voorraad, waardoor geïnteresseerden niet overhaald worden om niet-gepersonaliseerde configuraties aan te kopen. Het doel van de Spaces is eenduidig: bezoekers informeren. De aankoop ligt in de handen van de consumenten zelf, zij kunnen de hele customer journey zelf invullen, van de eerste aanvraag online tot en met de levering. Alles kan digitaal, maar indien ze zich daar beter bij voelen kan het ook samen met een van onze experts in de Space of via ons customer care center.” klinkt het bij Lies Eeckman, Managing Director van Polestar België.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image