Volvo Cars stelt niets tentoon op Automobility LA

Volvo Cars gaat dit jaar op Automobility LA voor een wereldprimeur: het brengt geen enkele wagen mee. Wel zal het bedrijf zijn visie komen voorstellen, die wil herdefiniëren wat een auto precies is.

Al sinds er voor het eerst een autosalon werd gehouden, staat de auto centraal, tentoongesteld op een draaiend podium of verhuld door een zijden doek. Maar wagens evolueren, de sector evolueert en ook de verwachtingen van autogebruikers evolueren. Op Automobility LA symboliseert de Volvo-stand die evolutie.

Tegenwoordig is het niet meer de hoeveelheid chroom, leer of vermogen die ertoe doet, maar hoe consumenten een automerk ervaren. Volvo speelt daarop in met een centraal podium waar de bezoekers niet zoals verwacht een auto te zien krijgen, maar wel de eenvoudige en toch verrassende stelling ‘This Is Not A Car’.

“Door hun salon ‘Automobility LA’ te noemen, erkennen de organisatoren de omwenteling die onze sector momenteel doormaakt”, aldus Mårten Levenstam, verantwoordelijk voor de productstrategie bij Volvo Cars. “We willen laten zien dat we de boodschap begrepen hebben en een discussie op gang brengen over de toekomst van de automobiliteit. Daarom brengen we geen conceptwagen mee, maar praten we over het concept van een wagen. We zullen dit jaar geen prijs voor ‘beste wagen’ winnen, maar dat vinden we niet erg. Want dit is geen autosalon.”

Naast die krachtige boodschap zal Volvo Cars ook een aantal interactieve demonstraties van connectiviteits­diensten voorzien, zoals levering van pakjes in de wagen, autodelen, Volvo’s visie voor autonoom rijden met het Volvo 360c-concept, en de autoabonnements­dienst ‘Care by Volvo’ *.

“Onze sector is in volle verandering. In plaats van gewoon auto’s te bouwen en verkopen, willen we onze klanten de vrijheid bieden om zich te verplaatsen op een manier die zowel duurzaam en veilig als geïndividualiseerd is”, zei Håkan Samuelsson, CEO van Volvo Cars. “We bieden onze klanten toegang tot een wagen met inbegrip van nieuwe, aantrekkelijke diensten wanneer en waar ze die ook willen.”

Volvo Cars gelooft volledig in de kracht van strategische partnerschappen. Het zet volop in op innovatieve interacties met nieuwe soorten partners, zowel gevestigde technologiebedrijven zoals Amazon, Google en Nvidia als technologische start-ups zoals Luminar en Zenuity.

Met de nieuwe bedrijfsvisie ‘Freedom to move’ engageert Volvo zich om zijn klanten in de toekomst de vrijheid te bieden om zich te verplaatsen op een manier die zowel duurzaam en veilig als geïndividualiseerd is. Tegen 2025 zal de helft van het jaarlijks verkoopvolume bestaan uit volledig elektrische wagens, zal een derde van de verkochte wagens autonoom rijden en zal Volvo meer dan 5 miljoen rechtstreekse klantenrelaties opbouwen.

* Care by Volvo zal in eerste instantie worden aangeboden op de volgende markten: Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Noorwegen, Polen en de Verenigde Staten. Andere markten volgen in een latere fase.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image