Het bekroonde assortiment van Volvo Cars levert het bewijs: drie hoofddesigners zijn beter dan een

Ze hebben samen Volvo Cars op de kaart gezet als een van de belangrijkste premiumautomerken ter wereld: Thomas Ingenlath, Robin Page en Maximilian Missoni hebben dankzij hun differentiërende en gezamenlijke aanpak een trotse, zelfzekere Scandinavische designtaal ontwikkeld.

Vorige week kwamen de drie hoofddesigners en de volledige reeks nieuwe, door hen ontworpen wagens voor het eerst samen op een speciaal Volvo Cars-event in Stockholm.


Het nieuwe assortiment weerspiegelt de transformatie die Volvo’s financiën en activiteiten de afgelopen jaren hebben ondergaan, met vijf opeenvolgende wereldwijde verkooprecords sinds 2014 en een sterk verbeterde rentabiliteit.


Na het harde werk van de afgelopen jaren om de look van de Volvo Cars-portfolio te transformeren en het merk te vernieuwen zullen de drie designers zich nu concentreren op de toekomstige designkansen die de transitie van de onderneming naar elektrische en uiteindelijk autonome wagens met zich meebrengt.


De in 2014 gelanceerde grote SUV XC90 was het eerste model dat de nieuwe Volvo-designtaal aangemeten kreeg. Hij gaf de toon aan voor alle nieuwe wagens die daarna werden gelanceerd in de 90-, 60- en 40-reeksen, die ook stuk voor stuk gebouwd werden op de modulaire platformen SPA en CMA.


Het assortiment omvat intussen drie SUV’s, die elk met prestigieuze Noord-Amerikaanse, Aziatische en Europese ‘Wagen van het jaar’-prijzen het succes van Volvo’s nieuwe designtaal hebben aangetoond.

“De samenwerking met Max en Robin verloopt heel aangenaam. We voelen ons op ons gemak bij elkaar en doen inspiratie op door samen te werken”, zei Thomas Ingenlath, Chief Design Officer. “Mijn grootste trots is hoe we dit fantastische merk hebben getransformeerd tot een premium Scandinavisch merk dat dankzij zijn design aantrekkelijke en begerenswaardige producten op de markt brengt.”


“We hebben een waardevolle vriendschap opgebouwd en werken heel goed samen als collega’s”, aldus Robin Page, Head of Volvo Design. “Voor Max en ik erbij kwamen had Thomas de strategie al uitgedacht en we hebben op basis daarvan een team samengesteld waarmee we zijn visie konden waarmaken. Intussen is het resultaat er: we hebben een fantastisch nieuw wagenassortiment.”


“We hebben Volvo’s design echt een niveau hoger getild, naar het premium segment”, zei Maximilian Missoni, Head of Exterior Design. “Thomas’ sterkste punt is zijn visionair inzicht, hoe hij kan voorspellen dat iets een succes gaat worden. Robin heeft het interieurdesign en de kwaliteit van Volvo omgetoverd tot een echte maatstaf.”


De gezamenlijke aanpak van het team gaat verder dan design. Ze hebben ze ook nauw samengewerkt met de veiligheidsexperts van Volvo Cars om communicatiemethodes te ontwikkelen voor toekomstige autonome wagens, zoals al werd gedemonstreerd in het 360c-concept. Dat concept illustreert ook hoe creatief design tot nieuwe potentiële zakelijke opportuniteiten kan leiden.


“De afgelopen vijf jaar heeft zich een enorme evolutie voltrokken van het Volvo van toen tot waar we nu staan”, zei Robin Page. “Dat is grotendeels te danken aan het design van de wagens, dat zo eigen is aan Volvo en Scandinavië. Met het oog op de volgende generatie wagens ben ik benieuwd hoe we daarin nieuwe technologieën zullen opnemen en de essentie van Scandinavisch design tot uiting zullen brengen.”

Gallerij

Sterckx - De Smet article image