Tijdens de Brussels Motor Show 2019 zal pick-up expert Isuzu uitpakken met het volledige D-Max gamma. De D-Max kreeg zopas nog een belangrijke update met de focus op comfort en veiligheid. Isuzu lanceert op het autosalon ook de Fury Limited Edition in een oplage van 60 stuks. Tot slot zal ook de extreme D-Max AT35 een belangrijke rol spelen op de stand in Paleis 3 van de Heizelpaleizen.
Onder de kap van de Isuzu D-Max zit nog steeds de volledig nieuw ontwikkelde viercilinder met een inhoud van 1.898 cc. De zelfontbrander heeft een vermogen van 164 pk en een koppel van 360 Nm dat integraal beschikbaar is tussen 2.000 en 2.500 tr/min.. De 1.9 D voldoet aan de Euro 6 emissienormen (zelfs zonder AdBlue additief!) en is ongeveer 60 kg lichter dan zijn 2.5 voorganger.
De nieuwe turbomotor kreeg eerder al enkele nieuwigheden zoals een automatische riemspanner en een ecologische oliefilter. De cilinders hebben een beschermende coating ter versteviging en dus een langere levensduur. Hydraulische klepstoters met brede rollagers verminderen dan weer weerstand en slijtage. De zuigers zijn bekleed met grafiet voor een betere duurzaamheid en de turbolader gebruikt een variabele geometrie voor een optimaal rendement. De verbruiks- en dus ook de CO2-waarden dalen daarbij gevoelig; afhankelijk van de configuratie is er een optimalisatie tussen 4% en 16%, vergeleken met de vorige 2.5 motor.
De nieuwe D-Max kan nog steeds naar keuze besteld worden met een manuele versnellingsbak met 6 verhoudingen (met een “korte” eerste voor optimaal trekgemak), of een automaat die eveneens 6 versnellingen krijgt. De automaat kan ook sequentieel bediend worden middels de versnellingspook.
Krachtpatser die 3,5 ton mag trekken
Met de 1.9 D motor hoeft de D-Max niet aan kracht of karakter in te boeten. Als motorenspecialist heeft Isuzu erop toegezien dat er geen compromissen nodig waren op het vlak van trekkracht. De D-Max verloochent dus in geen geval zijn professionele roeping en staat in alle omstandigheden paraat.
De D-Max krijgt nog steeds de inschakelbare vierwielaandrijving van Isuzu. Daardoor pakt het model uit met een indrukwekkend trekvermogen van maar liefst 3,5 ton. Dat is het hoogste wat de markt te bieden heeft in combinatie met een klassiek autorijbewijs. Daarnaast kan er in de laadbak van de D-Max ook 1 ton aan lading verdwijnen.
De Isuzu D-Max modeljaar ’18 krijgt ook een upgrade voor wat betreft het veercomfort. Achteraan worden de 3 grote en 2 kleine bladveren vervangen door 2 grote en 1 kleine bladveer met rubberen dempers, wat het veercomfort voor alle inzittenden ten goede komt. Deze nieuwe configuratie geeft ook een gewichtsbesparing van 8 kg, terwijl er geen impact is op het laad- en trekvermogen. Dat blijft gewoon respectievelijk 1 ton en 3,5 ton.
Een andere technische wijziging bij de D-Max modejaar ’18 is terug te vinden aan de stuurbekrachtiging. De tandwielaandrijving wordt vervangen door een nieuwe pomp met riem-aandrijving. Bovendien krijgt de pomp een nieuwe plaats aan de voorzijde van de motor. Het resultaat is voor een hoorbare winst op het vlak van motorgeluid bij constante snelheden.
Overigens bleef ook de terreinwaardigheid van de nieuwe D-Max 1.9 intact; hij is dan ook ontworpen en gebouwd om overal te komen. Met een grondspeling tot 235 mm, een oprijhoek van 30° en afrijhoek van 22,7° deinst hij niet snel terug. De dwarshellingshoek bedraagt 49°.
Upgrade binnenin
De Isuzu D-Max modeljaar ’18 verandert niet aan de buitenkant. Sinds de recentste design-evolutie die dateert van eind 2017, pakt de D-Max uit met een dynamische en tegelijk scherp lijnenspel dat geaccentueerd wordt door nieuwe projectiekoplampen met LED dagrijverlichting. Het nieuw radiatorrooster en de achterlichtblokken met LED-technologie zijn gebleven. Voor het modeljaar ’18 zijn er voortaan 3 nieuwe exterieurkleuren beschikbaar; Galena Grey (metaalkleur), Red Spinel (Mica) en Sapphire Blue (Mica).
Binnenin is de nieuwe D-Max modeljaar ’18 duidelijk herkenbaar aan de opgewaardeerde materialen. Her en der worden nu meer zachte materialen gebruikt die meer uitstraling hebben en het algemene kwaliteitsgevoel nog versterken. Zo worden er (vanaf het LS niveau) meer soft touch materiaal gebruikt in de boordplank, aan de armsteunen en aan de tellerpartij. De deurhendels krijgen voortaan een chroom afwerking en de ventilatieroosters zijn nu afgewerkt met een pianozwarte omlijsting. Het optionele leder tenslotte, is voortaan geperforeerd voor een betere ventilatie.
Het interieur is nog steeds een toonbeeld van ergonomie, in deze klasse, en is gericht op gebruikscomfort en functionaliteit. Zo is er voldoende ondersteuning voor het lichaam en genieten de achterste passagiers van een optimaal zitcomfort. Dankzij de hellingshoek van 24° evenaart de D-Max het zitcomfort van een gewone personenwagen.
Nieuw: Trailer Assist
De Isuzu D-Max modeljaar ’18 krijgt voortaan standaard een nieuw veiligheidssysteem dat zeker zijn nut zal bewijzen want nagenoeg alle D-Max klanten gebruiken hun pick-up regelmatig voor het trekken van aanhangers tot 3,5 ton. Het Trailer Sway Assist systeem (TSA) maakt deel uit van het ESP en zorgt ervoor dat het voertuig met aanhanger onder alle omstandigheden stabiel blijft. Wanneer de combinatie de neiging heeft tot slingeren (vooral bij dwarsbewegingen), dan worden de voorwielen afgeremd en de aandrijfkracht verlaagd zodat de wagen en zijn aanhanger het opgelegde traject veilig kunnen vervolgen. Trailer Sway Assist kan ingrijpen bij snelheden tussen 50 en 160 km/u. Enkel wanneer het systeem een grote stuurcorrectie van de chauffeur detecteert, dan zal het niet ingrijpen omdat er dan sprake is van een bewust uitwijkmanoeuvre.
Aan de andere veiligheidsuitrustingen werd niets veranderd. Zo is er nog steeds tractiecontrole (TCS), Hill Descent Control (HDC) en Hill Start Assist (HSA) dat makkelijk vertrekken op hellingen bevordert (vanaf 10% helling). De Isuzu D-Max beschikt ook over een efficient Brake Assist systeem dat in een noodsituatie de remkracht optimaal zal verdelen voor een zo kort mogelijke remweg.
Isuzu D-Max Fury – 60 stuks
Als pick-up specialist lanceerde Isuzu al meerdere speciale edities en de naam Fury doet wellicht nog een belletje rinkelen. Isuzu lanceerde eerder al (2016) een gelijknamige gelimiteerde serie op basis van het vorige 2.5L-model van de D-Max. Wegens groot succes herhaalt Isuzu deze Limited Edition dit jaar op basis van de D-Max modeljaar ’18 waarbij er slechts 60 stuks beschikbaar zullen zijn voor de Belux !
De naam Fury verwijst naar het vurige karakter van het unieke model. Dat geldt ook voor de expressieve Magma Red koetswerkkleur die overigens speciaal is voorbehouden voor de Fury. Door zijn exclusieve koetswerk- en uitrustingselementen rijdt de D-Max Fury niet ongezien voorbij. De zwarte afwerking in combinatie met de vuurrode koetswerkkleur zorgen voor een stijlvolle maar explosieve look. Zo zijn de velgen, style bar, side-steps, bumperelementen, wielkastbogen, deurgrepen, spiegelkappen en het radiatorrooster afgewerkte in contrasterend zwart. Binnenin trekt Isuzu de spreekwoordelijke rode draad verder; naast het rode logo op het stuurwiel, zijn er nog andere rode accenten zoals de stiksels op het stuur, rondom het instrumentenpaneel en in de portieren.
De D-Max Fury is verkrijgbaar met naar keuze een automatische of manuele versnellingsbak en pakt uit met een indrukwekkende lijst aan uitrustingen:
- Magma Red koetswerkkleur (exclusief voor Fury)
- Style Cover in Magma Red met zwarte rolbar
- Bedliner (laadbakbescherming) met cargo rubber mat in laadruimte
- Trekhaak
- Parkeersensoren
- Getinte ruiten
- Geïntegreerde radio met CD en bluetooth
- Zwarte side-steps
- Zwarte wielkastbogen
- Zwarte deurstijl
- Zwarte 18” velgen
- Rood Isuzu-logo in het radiatorrooster en op het stuur
- Zwarte dakhemel
- Alle veiligheidsuitrustingen zoals ABS, EBD, BAS, TRC, ESP, HSA, HDC, 6 airbags,…
- Centraal slot met afstandsbediening
- Mistlichten
- Cruise-control
- Elektrische ruiten
- Elektrische en verwarmde buitenspiegels, elektrisch inklapbaar
- Hoogteregeling op het lederen stuurwiel, de chauffeurszetel en de gordels vooraan
- Airconditioning
De prijs van de D-Max Fury, die enkel beschikbaar is als functionele en comfortabele Double Cab 4WD, bedraagt € 42.713 BTW inclusief. Wie opteert voor de versie met automatische versnellingsbak, betaalt slechts een supplement van € 1.331 BTW inclusief.
Altijd 5 jaar garantie – nu met 200.000 km
Net zoals elke nieuwe D-Max geniet ook de Fury van een indrukwekkende garantie van 5 jaar met wegbijstand. Die wordt trouwens verhoogd van 150.000 tot 200.000 km. Gezien het utilitaire karakter van de D-Max (de wagen wordt overigens altijd als fiscaalvriendelijke bedrijfswagen ingeschreven) een sterk argument !
AT35, onbevreesde terreinvreter
Naast de Fury zal Isuzu ook een andere krachtpatser in de schijnwerpers zetten op het autosalon. De AT35 werd inmiddels permanent in het gamma opgenomen. AT staat voor Arctic Truck en 35 verwijst naar de indrukwekkende wielmaat. In Arctic Truck-uitvoering deinst de Isuzu D-Max nergens voor terug !
Als avontuurlijk merk wil Isuzu ook graag uitpakken met een imposante verschijning. De AT35 is motorisch een ‘gewone’ D-Max 1.9 D. Er verandert dus niets aan het vermogen (164 pk), het koppel (360 Nm) of de trekkracht (3,5 ton). Maar door toevoeging van het Arctic Truck pack, transformeert de D-Max zich in een onbevreesde terreinvreter die toch garant staat voor een uitstekend rijcomfort en dagelijkse inzetbaarheid.