In de vernieuwde XC90 kunnen klanten voor het eerst kennis maken met Volvo’s geavanceerde remsysteem met terugwinning van kinetische energie dat gekoppeld is aan de huidige verbrandingsmotor. Deze nieuwe elektrische motor zal je voortaan kunnen herkennen aan het ‘B’-label.
Met de nieuwe elektrische motor kunnen bestuurders tot 15 procent op hun werkelijke brandstofverbruik besparen en verminderen ze zo hun werkelijke uitstoot.
Het nieuwe brake-by-wiresysteem werkt samen met het systeem voor energieterugwinning en verlaagt het brandstofverbruik en de uitstoot door kinetische energie van het remmen te recupereren.
Met de nieuwe wagens van de XC90 met B-label neemt Volvo Cars een grote stap voorwaarts in de ambitie die ze heeft op het vlak van elektrificatie.
Deze nieuwe wagens met B-label zijn een mooie aanvulling op het huidige aanbod dat Volvo voor de XC90 heeft met de elektrische opties van zijn T8 Twin Engine plug-inhybrides.
Aan de buitenkant van de vernieuwde XC90 werden er slechts enkele subtiele aanpassingen doorgevoerd bovenop het bestaande bekroonde exterieurdesign, waaronder nieuwe velgen en carrosseriekleuren en een moderne nieuwe grille.
Aan de binnenkant werd het uitmuntende en bekroonde interieurdesign behouden.
Er zijn echter wel nieuwe mogelijkheden om de wagen te personaliseren: nieuwe materialen voor binnen zoals een wolmix zijn nu verkrijgbaar.
Met de XC90 uit 2015, gebouwd op basis van een platform en aandrijvings- en veiligheidstechnologie die door Volvo zelf werden ontwikkeld, gaf Volvo Cars destijds het startschot voor zijn transformatie. Het was niet alleen de eerste wagen met het nieuwe Volvo-vooraanzicht met de ‘Thor’s Hammer’-koplampen, maar Volvo introduceerde er ook de Scalable Product Architecture mee.
Al de baanbrekende technologieën en vernieuwingen die Volvo sinds 2015 heeft gelanceerd in zijn andere 90- en 60-wagens zitten intussen ook in de XC90.
Dat betekent dat deze top-SUV, waarvan in de loop van de jaren wereldwijd meer dan 320.000 stuks werden verkocht, sinds zijn introductie alleen maar geavanceerder is geworden.
Ook qua actieve veiligheidstechnologie staat de XC90 op punt: hij bevat zowel City Safety als het Blind Spot Information System om bestuurders te helpen bij het sturen. City Safety met Autobrake is nog steeds het enige systeem op de markt dat voetgangers, fietsers en grote dieren kan herkennen.
De XC90 bevat nu ook het Oncoming Lane Mitigation-systeem, dat voor het eerst werd aangeboden in de XC60, en de Cross Traffic Alert-technologie kan nu ook automatisch remmen.
Samen met de veiligheidskooi als hart van de passieve veiligheidstechnologie zorgen al die systemen ervoor dat de XC90 een van de veiligste wagens op de weg is. Zo bevestigt Volvo Cars nogmaals zijn niet-aflatende engagement om wagens te ontwikkelen die zo veilig zijn als maar kan.
Waar de XC90 destijds de eerste Volvo met Apple CarPlay-functionaliteit was, is hij nu ook compatibel met Android Auto. Ook de vele updates die het Sensus-infotainmentsysteem in de loop der jaren heeft ondergaan, zijn opgenomen in de XC90. In landen waar Spotify beschikbaar is, werd bovendien ook die muziekdienst geïntegreerd.
De XC90 modeljaar 2020 rolt vanaf mei van de band in de Zweedse Torslanda-fabriek en kan vanaf nu in alle Volvo-markten worden besteld.