Volvo Cars zet een grote stap richting elektrificatie met een assortiment nieuwe hybridemotoren

Volvo Cars onthulde vandaag enkele bijgewerkte en nieuw ontwikkelde opties voor elektrische aandrijving die in de toekomst voor alle modellen beschikbaar zullen zijn. Daarmee zet het bedrijf een grote stap om de elektrificatiedoelstellingen te bereiken die het zich had voorgenomen.

Naast een upgrade van de huidige T8 plug-inhybridemotor, maakte Volvo Cars ook bekend dat er voortaan plug-inopties beschikbaar zullen zijn voor elk model dat het produceert.

Bovendien zal Volvo Cars in de komende maanden een assortiment milde hybrides introduceren, te beginnen met een dieselversie voor de SUV-modellen XC90 en XC60, gevolgd door benzineversies later dit jaar.

Met deze milde hybrides kunnen klanten voor het eerst kennis maken met Volvo’s geavanceerde remsysteem met terugwinning van kinetische energie dat gekoppeld is aan de huidige verbrandingsmotor. Deze nieuwe elektrische motor zal je voortaan kunnen herkennen aan het ‘B’-label.

Dankzij de nieuwe elektrische aandrijving met terugwinning van energie door ‘brake-by-wire’-technologie besparen bestuurders tot 15 procent op hun werkelijke brandstofverbruik en verminderen ze zo hun werkelijke uitstoot.

Het nieuwe brake-by-wiresysteem werkt samen met het systeem voor energieterugwinning en verlaagt het brandstofverbruik en de uitstoot door kinetische energie van het remmen te recupereren.

Gesterkt door onze strategie en door de zeer hoge vraag heeft Volvo Cars zijn productiecapaciteit aangepast zodat het aantal Twin Engine plug-inhybrides tot 25 procent van de totale productie kan uitmaken. Bovendien verwacht Volvo Cars dat milde hybride motoren met het B-label stilaan zullen uitgroeien tot de nieuwe norm, waarmee het weer een stap dichter komt in de buurt van hun doel om tegen 2025 alleen nog maar elektrische wagens te produceren.

Nieuwe en verbeterde motoren zullen geïntroduceerd worden in wagens gebaseerd op Volvo’s Scalable Product Architecture (SPA)-platform.

De verbeterde T8 Twin Engine plug-inhybridemotor heeft een nieuwe 11,8 kWh batterij gekregen en wordt opgeladen via geavanceerde brake-by-wiretechnologie. De T8-aandrijving heeft een bereik dat ongeveer 15 procent hoger ligt en is beschikbaar op alle wagens van de 90- en 60-reeks.

Ook een nieuwe kleine broer, de T6 Twin Engine plug-inhybride, zal uitgerust worden met de nieuwe batterij en brake-by-wiretechnologie. Deze motor zal later dit jaar beschikbaar zijn op de V60-break en S60-berline, met levering begin 2020.

De XC90 is verkrijgbaar als een milde hybride met B5-label, in dieselversie. Later in 2019 komt er een milde hybride met B5- en B6-label in benzineversie.

Bij de XC60 hebben klanten de keuze uit een milde hybride met B5-label in dieselversie, een milde hybride met B4-label in dieselversie of, later in 2019, een milde hybride met B5- en B6-label in benzineversie. De benzineversie met B5-label zal verkrijgbaar zijn met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving.

Ook de XC40, de kleinere SUV die op het Compact Modular Architecture-platform is gebaseerd, krijgt in 2019 een nieuwe elektrische optie, namelijk de T5 Twin Engine plug-inhybride in benzineversie. Een tweede optie, T4 Twin Engine plug-inhybride, volgt later in 2020.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image