Naast overdreven snelheid, een probleem dat de onderneming wil helpen bestrijden via een begrenzing van de maximumsnelheid, zijn ook rijden onder invloed en afleiding twee grote gevaren voor de verkeersveiligheid. Die drie problemen samen vormen de belangrijkste overblijvende werkpunten om Volvo Cars’ visie voor een toekomst zonder verkeersdoden te verwezenlijken. Hiervoor is het nodig dat ze zich bij de ontwikkeling van veiligheidsvoorzieningen ook concentreert op het menselijk gedrag.
Uit cijfers van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration blijkt bijvoorbeeld dat bijna 30% van de verkeersdoden in de VS in 2017 stierf door toedoen van een bestuurder onder invloed.
Volvo Cars vindt dat rijden onder invloed en afleiding moeten worden aangepakt door camera’s en andere sensoren in de cabine te installeren die de bestuurder monitoren en de wagen in staat stellen tussen te komen als een bestuurder die duidelijk onder invloed of afgeleid is niet reageert op waarschuwingssignalen en een ongeval zou kunnen veroorzaken waarbij zwaargewonden of doden kunnen vallen.
De wagen zou dan bijvoorbeeld de snelheid kunnen beperken, de Volvo On Call-dienst kunnen verwittigen en als ultieme optie actief de wagen afremmen en veilig parkeren.
“Ons doel voor autoveiligheid is om ongevallen volledig te voorkomen in plaats van de impact ervan te beperken op het moment dat ze niet meer kunnen worden vermeden”, zegt Henrik Green, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Cars. “In dit geval zullen camera’s de bestuurder monitoren op gedrag dat kan leiden tot zwaargewonden of doden.”
Het gaat dan bijvoorbeeld om bestuurders die gedurende een lange tijd helemaal geen stuurinput geven, die gedurende een lange tijd hun ogen sluiten of niet op de weg richten en die extreem slingeren over verschillende rijstroken of uitzonderlijk traag reageren.
Een systeem voor bestuurdersmonitoring zoals hierboven beschreven vormt een cruciale stap om de wagen actief beslissingen te laten nemen om ongevallen te helpen vermijden die zware verwondingen of dodelijke slachtoffers zouden kunnen maken.
“Er gebeuren veel ongevallen met bestuurders onder invloed”, zegt Trent Victor, Professor Rijgedrag bij Volvo Cars. “Sommige mensen geloven nog altijd dat ze zonder problemen kunnen rijden als ze een glas te veel op hebben en dat de alcohol hun rijvermogen niet beïnvloedt. Wij willen garanderen dat er geen mensen in gevaar worden gebracht door bestuurders onder invloed.”
De introductie van camera's in alle Volvomodellen gaat van start in de vroege jaren 2020 met de volgende generatie van Volvo’s modulair wagenplatform SPA2. Meer details over het precieze aantal camera’s en waar ze in de cabine zullen worden geplaatst volgen later.
De aankondiging van vandaag moet worden beschouwd in de context van de eerdere aankondiging dat de onderneming vanaf modeljaar 2021 de maximumsnelheid van al zijn wagens gaat begrenzen tot 180 km/u. om een krachtige boodschap over te brengen over de gevaren van overdreven snelheid.
De onderneming wil een debat op gang brengen over de vraag of autobouwers het recht, of zelfs de plicht, hebben om technologie in auto’s te installeren die het gedrag van de bestuurder beïnvloedt. De snelheidsbegrenzing en de installatie van camera’s in de cabine tonen allebei hoe autobouwers actief hun verantwoordelijkheid kunnen opnemen om te streven naar het elimineren van dodelijke verkeersongevallen door beter rijgedrag te stimuleren.
Volvo Cars stelde vandaag ook de Care Key voor, waarmee Volvobestuurders met een wagen vanaf modeljaar 2021 de maximumsnelheid van de wagen kunnen begrenzen voor ze die uitlenen aan iemand anders.
De Care Key, de camera’s voor bestuurdersmonitoring, de snelheidsbegrenzing en de bestaande rijassistentiesystemen werden stuk voor stuk ontwikkeld met één doel voor ogen: bestuurders helpen om veiliger te rijden.