Volvo-modellen in heel Europa gaan elkaar waarschuwen voor gladde wegen en gevaar

Als volgende stap in zijn ambitie om de verkeersveiligheid te verbeteren gaat Volvo Cars zijn baanbrekende geconnecteerde veiligheidstechnologie beschikbaar stellen in heel Europa.

Dankzij de technologie kunnen Volvo-wagens via een cloudgebaseerd netwerk met elkaar communiceren en hun bestuurders waarschuwen voor gladde wegen en gevaren in de buurt.

Hazard Light Alert en Slippery Road Alert werden in 2016 voor het eerst geïntroduceerd in Noorwegen en Zweden, op de wagens uit de 90-reeks. Volgende week worden ze beschikbaar voor de Europese Volvo-bestuurders. Ze zullen standaard inbegrepen zijn bij alle nieuwe Volvo’s van modeljaar 2020 en kunnen worden geïnstalleerd op bepaalde oudere modellen*.

“Door veiligheidsgegevens in real time te delen tussen wagens kunnen we ongevallen helpen voorkomen”, zegt Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Centre. “Volvo-eigenaars dragen rechtstreeks bij tot een veiligere rit voor andere bestuurders met de functie en krijgen zelf vroege waarschuwingen over mogelijk gevaarlijke omstandigheden op hun route.”

Door Volvo uitgevoerd veiligheidsonderzoek heeft aangetoond dat het aanpassen van de snelheid aan de werkelijke verkeerssituatie het risico op ongevallen drastisch kan verlagen. Door mensen tijdig te waarschuwen voor gevaren op hun route en hen ruim de tijd te geven om hun rijstijl aan te passen, kunnen geconnecteerde veiligheidstechnologieën beter rijgedrag ondersteunen en de verkeersveiligheid verbeteren.

Met de lancering van deze functies in heel Europa herhaalt Volvo Cars ook zijn vraag aan de automobielindustrie om net als hen geanonimiseerde verkeersveiligheidsgegevens te delen met alle automerken.

Het in real time delen van dergelijke gegevens kan de algemene verkeersveiligheid een sterke impuls geven en heeft een groter effect naargelang er meer wagens in het systeem zitten. Volvo Cars en Volvo Trucks delen sinds vorig jaar in Zweden en Noorwegen gegevens om bestuurders te waarschuwen voor gevaren die ze naderen.

“Hoe meer voertuigen veiligheidsgegevens met elkaar uitwisselen in real time, hoe veiliger onze wegen worden. We hopen dat we meer samenwerkingen kunnen opstarten met partners die zich net als wij engageren voor veiligheid”, zei Malin Ekholm.

De systemen van Volvo Cars waren op het moment van hun lancering de eerste in hun soort binnen de automobielsector. Zodra een Volvo met de technologie zijn waarschuwingslichten aanzet, stuurt Hazard Light Alert een waarschuwing naar alle Volvo’s in de buurt die met de cloudservice zijn verbonden om mogelijke ongevallen te helpen voorkomen. Dat is bij uitstek nuttig bij blinde bochten en op heuveltoppen.

Slippery Road Alert bezorgt de bestuurder dan weer meer informatie over de wegomstandigheden, niet alleen waar hij nu rijdt, maar ook verderop, door bij voorliggers anoniem gegevens te verzamelen over het wegdek en de bestuurder te waarschuwen als er bijvoorbeeld een glad stuk weg aankomt.

Vorige maand kondigde Volvo Cars een aantal ingrepen aan die beter en veiliger rijgedrag moeten ondersteunen. Vanaf 2020 wordt de maximumsnelheid van alle Volvo’s begrensd op 180 km/u. Vanaf de vroege jaren 2020 zal de onderneming ook camera’s en andere sensoren in de cabine installeren die de bestuurder monitoren en de wagen in staat stellen tussen te komen als een bestuurder die duidelijk onder invloed of afgeleid is een ongeval zou kunnen veroorzaken waarbij zwaargewonden of doden kunnen vallen.

De onderneming kondigde ten slotte ook aan dat ze voor het eerst haar veiligheidskennis gemakkelijk toegankelijk maakt in een centraal digitaal archief en de automobielsector aanspoort om er gebruik van te maken om de weg veiliger te maken voor iedereen.


Gallerij

Sterckx - De Smet article image