Volvo Car Group tekent miljardendeals met CATL en LG Chem voor levering van accu's

Volvo Car Group heeft langetermijnovereenkomsten getekend met de toonaangevende accuproducenten CATL en LG Chem om de aanlevering van lithium-ionbatterijen ter waarde van miljarden dollars voor de volgende generatie Volvo- en Polestar-modellen gedurende het komende decennium te verzekeren.

De overeenkomst dekt de wereldwijde levering van accumodules voor alle modellen die worden gebouwd op de modulaire wagenplatforms SPA2 (nog in ontwikkeling) en CMA (reeds in gebruik) en vormt een belangrijke stap binnen de ambitieuze elektrificatiestrategie van Volvo Cars.

In 2017 ging het bedrijf het toonaangevende engagement aan om alle nieuwe Volvo’s vanaf 2019 een elektrische aandrijving te geven. Intussen heeft de onderneming die strategie kracht bijgezet door te verklaren dat het de bedoeling is dat tegen 2025 de helft van zijn wereldwijd verkochte wagens volledig elektrisch is.

“Voor Volvo Cars is de toekomst elektrisch en we engageren ons dan ook volledig om de verbrandingsmotor achter ons te laten”, zegt Håkan Samuelsson, voorzitter en CEO van Volvo Cars. “De overeenkomsten die we vandaag sloten met CATL en LG Chem tonen hoe we onze ambitieuze elektrificatiedoelstellingen zullen bereiken.”

Het Chinese CATL en het Zuid-Koreaanse LG Chem zijn bekende accuproducenten met lange en succesvolle trackrecords wat betreft de levering van lithium-ionbatterijen aan de internationale automobielindustrie. Ze voldoen aan Volvo Cars’ strikte richtlijnen voor leveranciers op het vlak van technologieleiderschap, verantwoorde toeleveringsketens en concurrerende kostenmodellen. In China zal de accutoelevering schaalvoordelen genieten binnen de ruimere Geely Group.

“Met deze overeenkomst hebben we onze accutoelevering voor het komende decennium veiliggesteld”, aldus Martina Buchhauser, Senior Vice President Procurement bij Volvo Cars. “Door in elke regio twee leveranciers ter beschikking te hebben, zorgen we ook dat onze toeleveringsketen in de toekomst flexibel blijft.”

De eerste accumontageband van Volvo Cars wordt op dit moment gebouwd in de productievestiging in Gent en zal tegen het einde van het jaar voltooid zijn. De eerste volledig elektrische Volvo die in Gent zal worden gebouwd is de bekroonde compacte SUV XC40. Er worden in dezelfde vestiging al plug-inhybridevarianten van de XC40 gebouwd.

De Compact Modular Architecture (CMA) vormt momenteel de basis voor zowel de XC40 als de volledig elektrische fastback Polestar 2 en verschillende modellen die worden verkocht door Lynk & Co, het zustermerk waarvan Volvo samen met Geely eigenaar is. Vanaf dit jaar zullen de drie modellen worden gebouwd op één enkele productielijn in een door Volvo uitgebate productievestiging in het Chinese Luqiao.

De SPA2-architectuur wordt de volgende generatie van Volvo’s eigen Scalable Product Architecture (SPA) en zal in het begin van het volgende decennium worden gelanceerd. SPA is een van de geavanceerdste wagenplatformen in de sector en het platform waarop momenteel alle Volvo-modellen in de 90- en 60-reeksen worden gebouwd. De eerste Volvo op het SPA2 wordt de volgende generatie van de grote SUV XC90.

Eerder dit jaar onthulde Volvo Cars enkele bijgewerkte en nieuw ontwikkelde elektrische aandrijvingsopties die in de toekomst voor alle modellen beschikbaar zullen zijn. De bestaandeT8- en T6 Twin Engine-plug-inhybridemotoren kregen een upgrade en er zijn nu plug-inopties beschikbaar voor elk model in het assortiment.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image