Volvo Cars en POC ontwikkelen allereerste crashtest voor fietshelmen bij een aanrijding door een auto

Volvo Cars, een leider op het vlak van autoveiligheid, gaat samenwerken met het Zweedse sport- en veiligheidsmerk POC voor een reeks crashtests voor fietshelmen bij een aanrijding door een auto. De tests zijn een wereldprimeur en maken deel uit van een baanbrekend nieuw onderzoeksproject om fietsers beter te beschermen.

Het partnerschap is het recentste voorbeeld van Volvo Cars’ toonaangevende positie inzake veiligheidsontwikkelingen en van zijn ambitie om de wegen veiliger te maken voor alle weggebruikers door middel van samenwerking en kennisdeling.


Omdat aanrijdingen van fietsers door een auto vaak ernstige verwondingen of dodelijke slachtoffers tot gevolg hebben, heeft Volvo Cars een duidelijke strategie ontwikkeld om dat soort ongevallen te vermijden met behulp van actieve veiligheidstechnologieën.


Cyclist Detection met volledig automatische remfunctie maakt gebruik van de camera’s en radars van de wagen om fietsers te detecteren, de bestuurder te waarschuwen voor een nakende aanrijding en zelf te remmen wanneer nodig. Het is een uitbreiding van de voetgangersdetectie- en automatische noodremsystemen en past volledig in de veiligheids­visie van het merk.


Het onderzoeksproject van Volvo Cars en POC bestaat uit een aantal speciaal ontworpen crashtests in de bekende Volvo Cars-faciliteiten voor veiligheidsonderzoek in het Zweedse Göteborg en maakt deel uit van een ruimer onderzoeksproject naar de types langetermijn­letsels bij fietsers.


Voor de tests dragen dummyhoofden op een testopstelling fietshelmen van POC. De dummy’s worden tegen verschillende snelheden en in verschillende hoeken naar verschillende zones van de motorkap van een stilstaande Volvo-wagen gekatapulteerd om de gevolgen van diverse scenario’s na te gaan.


De tests zijn gebaseerd op de bestaande door de regelgeving opgelegde testprocedures voor hoofdbescherming voor voetgangers. Zo kunnen Volvo Cars en POC specifieke vergelijkingen maken tussen situaties met en zonder helm.


De huidige testprocedures voor fietshelmen zijn vrij beperkt. Men laat de fietshelmen vanop verschillende hoogtes vallen op een vlak of hoekig oppervlak en houdt geen rekening met aanrijdingen door auto’s. Het Volvo-POC-project wil die tests verder verfijnen en ontwikkelen.


Dankzij de resultaten van het onderzoeksproject zal POC veiligere helmen kunnen maken die fietsers beter beschermen bij een aanrijding door een auto. Bovendien zullen de tests Volvo Cars waardevolle inzichten bieden over dit soort ongevallen, die ze kunnen benutten voor toekomstige ontwikkelingen.


"Dit project met POC is een goed voorbeeld van onze pioniersvisie inzake veiligheid", aldus Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Centre en een van de voornaamste veiligheids­ingenieurs binnen de onderneming. "We ontwikkelen vaak nieuwe testmethodes voor uitdagende verkeerssituaties. We willen niet gewoon voldoen aan de wettelijke vereisten of slagen voor ratingtests, maar verder gaan dan die ratings en echte verkeers­situaties gebruiken om technologieën te ontwikkelen die de veiligheid verder verbeteren."


Met meer dan 60 internationale prijzen voor veiligheid, innovatie en design heeft POC een reputatie opgebouwd als onderneming die via nieuw onderzoek, wetenschap en innovatie nieuwe paden durft te bewandelen om het aantal ongevallen te verminderen.


"Net als Volvo Cars stellen ook wij veiligheid centraal. Veiligheid is de inspiratiebron voor al onze ideeën en innovaties", zei Oscar Huss, Head of Product Development bij POC. "Door nauw samen te werken met toonaangevende wetenschappers in het POC Lab willen we het voortouw nemen voor de introductie van nieuwe veiligheidsconcepten. Certificeringsnormen zijn essentieel, maar we moeten nog steeds durven verder te kijken dan die parameters om meer en betere innovatieve manieren te vinden om de gevolgen van ongevallen te beperken."


Volvo Cars concentreert zich sinds enkele jaren ook op het beschermen van de weg­gebruikers buiten zijn wagens. Zo lanceerde het in 2010 Pedestrian Detection met volledig automatische remfunctie en in 2013 Cyclist Detection met volledig automatische remfunctie. Beide technologieën zitten standaard in alle Volvo’s als onderdeel van het City Safety-pakket en helpen de algemene verkeersveiligheid te verbeteren.


Tijdens een eerdere samenwerking zetten Volvo Cars en POC een pilootproject op om fietshelmen te connecteren met wagens om ongevallen te helpen voorkomen.



Gallerij

Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image
Sterckx - De Smet article image