Volvo Cars gaat blockchaintraceerbaarheid implementeren voor het kobalt in accu’s van elektrische wagens

Volvo Cars zal als eerste autobouwer via blockchaintechnologie een globale traceerbaarheid implementeren voor het kobalt in zijn accu’s. De aankondiging komt er na de onthulling van de eerste volledig elektrische wagen van de onderneming, de XC40 Recharge, die vorige maand plaatsvond.

De traceerbaarheid van de grondstoffen die worden gebruikt bij de productie van lithium-ionbatterijen, zoals kobalt, is een van de grootste duurzaamheidsuitdagingen voor autobouwers. Volvo Cars heeft zich geëngageerd om voor een volledige traceerbaarheid te zorgen zodat klanten met elektrische Volvo’s weten dat het materiaal voor de accu’s op verantwoorde wijze werd ingekocht.

Blockchaintechnologie, waarmee een transparant en betrouwbaar gedeeld gegevensnetwerk wordt opgezet, versterkt aanzienlijk de transparantie van de grondstoffentoeleveringsketen omdat de gegevens over de oorsprong van de materialen niet ongemerkt kunnen worden gewijzigd.

Volvo Cars heeft nu een overeenkomst gesloten met zijn twee wereldwijde acculeveranciers, het Chinese CATL en het Zuid-Koreaanse LG Chem, en toonaangevende internationale blockchaintechnologieondernemingen om de traceerbaarheid van het kobalt vanaf dit jaar te implementeren.

De technologiebedrijven Circulor en Oracle nemen de blockchaintechnologie voor de toeleveringsketen van CATL voor hun rekening na een succesvol proefproject eerder deze zomer, terwijl het Responsible Sourcing Blockchain Network (RSBN) samen met specialisten in verantwoord inkopen RCS Global en IBM de technologie uitrolt in de toeleveringsketen van LG Chem.

“We hebben ons altijd geëngageerd voor een ethische toeleveringsketen voor onze grondstoffen”, aldus Martina Buchhauser, Head of Procurement bij Volvo Cars. “Met blockchaintechnologie kunnen we in nauwe samenwerking met onze leveranciers de volgende stap zetten naar het garanderen van een volledige traceerbaarheid van onze toeleveringsketen en het minimaliseren van eventuele verbonden risico’s.”

Een blockchain is een digitaal register met een lijst notities die via cryptografie met elkaar verbonden zijn. In de context van toeleveringsketens creëert de technologie notities van transacties die niet kunnen worden gewijzigd en ziet ze toe op de naleving van een gemeenschappelijke set regels met betrekking tot het type gegevens dat kan worden geregistreerd. Zo kunnen deelnemers transacties onafhankelijk nagaan en controleren.

In dit specifieke geval worden gegevens opgeslagen over de oorsprong van het kobalt, eigenschappen zoals gewicht en grootte, de controleketen en informatie die bewijst dat het gedrag van de deelnemers overeenstemt met de toeleveringsketenrichtlijnen van de OESO*. Dankzij die aanpak kan er vertrouwen ontstaan tussen de deelnemers aan een toeleveringsketen.

Vorige maand lanceerde Volvo Cars de XC40 Recharge, het eerste lid van een nieuwe familie volledig elektrische wagens met de naam ‘Recharge’. Het verwacht dat tegen 2025 de helft van alle verkochte Volvo’s volledig elektrisch zal zijn, en de andere helft hybride.

Volvo Cars lanceerde vorige maand ook een ambitieus klimaatplan: het wil tegen 2025 zijn CO2-uitstoot radicaal verminderen met 40% per wagen en zich blijven engageren voor ethische bedrijfspraktijken in al zijn activiteiten en zijn volledige toeleveringsketen.

CATL en LG Chem zijn vermaarde accuproducenten met lange en succesvolle trackrecords wat betreft de levering van lithium-ionbatterijen aan de internationale automobielindustrie. Ze voldoen aan Volvo Cars’ strikte richtlijnen voor leveranciers op het vlak van technologieleiderschap, verantwoorde toeleveringsketens, vermindering van de CO2-uitstoot en concurrerende kostenmodellen.

De overeenkomsten tussen Volvo Cars, CATL en LG Chem hebben betrekking op de aanlevering gedurende het volgende decennium van accu’s voor de Volvo- en Polestar-modellen van de volgende generatie, inclusief de XC40 Recharge.



Gallerij

Sterckx - De Smet article image