Volvo Cars viert tien jaar bij Geely en blikt vooruit naar het volgende decennium

Volvo Cars heeft op 28 maart het tienjarige jubileum gevierd van zijn verwerving door Zhejiang Geely Holding (Geely) en richt daarbij resoluut de blik op de toekomst.

Onder Geely heeft de onderneming haar activiteiten volledig zien transformeren terwijl ze evolueerde van een puur Europees bedrijf naar een werkelijk mondiale en sterke speler op de premiumautomarkt en daarbij voortdurend nieuwe records vestigde op het vlak van verkoopcijfers, omzet en winst.

Terugkijkend op dat eerste decennium en vooruitblikkend naar een volgende periode zal Volvo Cars blijven voortbouwen op die stevige basis en ernaar streven een leider te worden op het vlak van elektrificatie, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsmodellen, terwijl het ondertussen een steeds nauwere samenwerking uitbouwt met de andere merken binnen de Geely-familie.

“Volvo Cars staat vandaag sterker dan ooit”, aldus Håkan Samuelsson, Chief Executive Officer. “Met Geely gingen we een nieuwe, succesvolle fase in die ons naar een hoger niveau heeft getild. We hebben ons assortiment volledig vernieuwd, een mondiale aanwezigheid uitgebouwd en onze verkoop bijna verdubbeld en zijn van een break-evensituatie geëvolueerd naar een winstgevend bedrijf. In de toekomst zullen we samen met Geely onze activiteiten verder blijven ontwikkelen.”

Volvo Cars streeft ernaar zich de komende jaren te vestigen als leider wat betreft elektrificatie en wil dat tegen 2025 de helft van alle verkochte Volvo’s volledig elektrisch is, en de andere helft hybride. Die wagens zullen deel uitmaken van een nieuwe generatie Volvo’s op basis van SPA2, de opvolger van de succesvolle modulaire voertuigarchitectuur.

Het wil ook miljoenen rechtstreekse klantenrelaties opbouwen via nieuwe vormen van mobiliteit en verwacht dat het een leidersrol kan spelen bij de veilige introductie van technologieën voor autonoom rijden.

Die en andere ambities zijn mogelijk en realistisch geworden door de uitbouw van een duurzaam en winstgevend businessmodel in de loop van de afgelopen tien jaar, waardoor Volvo Cars nu een stevige basis heeft voor een verdere groei.

Na de afscheiding van Ford Motor Company in 2010 planden Volvo Cars en Geely samen een nieuwe toekomst voor het Zweedse merk op basis van enkele cruciale bouwstenen: technische onafhankelijkheid, een mondiale productie-infrastructuur, een sterkere merkidentiteit, en bestuur met vrije teugels door Geely.

Met het paradepaardje XC90 als eersteling in 2014 vernieuwde de onderneming haar assortiment volledig met een reeks gloednieuwe SUV’s en breaks. Alle nieuwe modellen werden gebaseerd op de door Volvo zelf ontwikkelde modulaire voertuigarchitectuur SPA of de gezamenlijk door Volvo en Geely ontwikkelde architectuur CMA.

Het nieuwe modellenassortiment werd een wereldwijd succes met zes opeenvolgende verkooprecords en recordwinsten – in 2019 verkocht Volvo Cars voor het eerst sinds zijn oprichting meer dan 90 jaar geleden meer dan 700.000 wagens.

De onderneming breidde ook haar productie- en R&D-netwerk uit over de hele wereld: naast de reeds bestaande twee productievestigingen en motorfabriek in Europa heeft het nu vier extra productievestigingen en een R&D-centrum in China en een autofabriek in de VS. Zo heeft ze een natuurlijke bescherming tegen operationele moeilijkheden.

Het verjongde Volvo-merk en het bijhorende design dat de focus legt op premium verhoudingen en een Scandinavische identiteit belichaamt die uniek is in de automobielsector, hebben de onderneming ook naar een hoger niveau getild en haar stevig verankerd als volwaardig alternatief in het premium segment.

Gallerij

Sterckx - De Smet article image