Eerste LEVC in België
Het is even opkijken wanneer u de VN5 van LEVC kruist op de baan. De bestelwagen is de moderne versie van de klassieke Londense taxi. Dat maakt de wagen zeer typisch en herkenbaar. Toch is het ook geen vertrouwd beeld op onze Belgische wegen. Daar komt nu verandering in. LeasePlan heeft zonet de eerste elektrische LEVC aangekocht bij verdeler Sterckx – De Smet.De LEVC wordt vandaag in gebruik genomen door Hazgo, een logistieke speler gevestigd nabij Brussels Airport. “Wij zijn al een tijd op zoek naar een duurzaam alternatief voor onze bestelwagens, maar dat bleek minder evident dan verwacht voor vrachtvervoer”, zegt Tom Heymans, Managing Partner van Hazgo. “Met de LEVC heeft Hazgo de ideale combinatie gevonden tussen duurzaamheid en efficiëntie.” Dat de bestelwagens opvallen door hun aparte uitstraling en bijzondere ontwerp, is mooi meegenomen.
Oplossingsgericht en duurzaam meedenken
Een volledig elektrische bestelwagen was voor Hazgo, dat dagelijkse transporten uitvoert over heel België, geen optie. De autonomie van die voertuigen is voor een logistiek bedrijf vandaag nog ontoereikend. Bovendien neemt het bereik snel af bij zware ladingen en is het netwerk van snelladers in ons land nog altijd wat beperkt. De VN5 van LEVC, die garant staat voor een autonomie van 480 kilometer, reikt de oplossing aan.De LEVC-bestelwagens worden geleverd door de automotive groep Sterckx – De Smet, die ook andere merken van de Geely-groep, zoals Volvo, Polestar en Lotus, verdeelt in België. LEVC mag dan al een nieuw merk zijn op de Belgische markt, voor het onderhoud kan Hazgo terugvallen op een breed netwerk van ervaren concessiehouders van Sterckx – De Smet, al jaren een vaste partner van LeasePlan, voortrekker in de elektrificatie van de leasingmarkt. Ook Hazgo doet een beroep op LeasePlan voor de uitbouw van een duurzaam wagenpark.
Extra autonomie door ‘range extender’
LEVC is een van de eerste merken dat uitpakt met een zogenaamde REEV: Range Extended Electric Vehicle. Het voertuig heeft een 100% elektrische aandrijving en beschikt over een ‘range extender’. "Dat is een “generator” die de elektrische motor aandrijft. De ‘range extender’ zorgt ervoor dat de bestuurder altijd elektrisch blijft rijden, zelfs wanneer de batterijcapaciteit is opgebruikt, zal de range extender de batterij voeden om verder te kunnen rijden, het voertuig kan ook al rijdend opladen”, zegt Bram Vanhengel, Directeur Business Development bij Sterckx – De Smet.Puur elektrisch halen de wagens een bereik van ongeveer 110 kilometer, maar dankzij de ‘range extender’ heeft de LEVC VN5 een autonomie van maar liefst 480 kilometer. Fossiele brandstof is enkel nodig om de generator aan te drijven, maar dat blijft beperkt. Met een CO2-uitstoot van 19 g/km zijn de wagens minstens tien keer duurzamer dan de meeste huidige diesel & benzinemotoren.