Lotus introduceert Emira V6 SE en Emira Turbo

De Emira is een premium sportauto met middenmotor die de voortdurende evolutie van Lotus perfect belichaamt. Hij heeft alle kenmerken die de autowereld van Lotus gewend is: een opvallend design, opwindende prestaties, de beste rijeigenschappen in zijn klasse, uitstekende aerodynamica en een ongeëvenaarde ervaring voor de bestuurder

De Lotus Emira is vormgegeven als een echte exoot: breed, gespierd en met een lage cabine die de uitstraling van een moderne supercar ademt. Toch is hij ook hij praktisch en verfijnd, waardoor hij een aantrekkelijk alternatief is in de wereld van high-performance sportwagens.

Lotus onthult nu de gloednieuwe Emira V6 SE als nieuwste toevoeging aan de Emira line-up. Tegelijkertijd introduceert Lotus een aantal verfijningen voor alle Emira-modellen. Zo zijn er twee nieuwe kleuren - EOS Green en Purple Haze metallic - en zijn de koeling en transmissie verder geoptimaliseerd. Naast de nieuwe Emira V6 SE en Turbo SE wordt ook de Emira Turbo toegevoegd aan het aanbod.




Emira V6 SE

De nieuwe Emira V6 SE bouwt voort op het pure rijplezier waar Lotus bekend om staat. De geliefde
zescilinder aandrijflijn van de Emira blijft ongewijzigd: een supercharged 3,5-liter V6-motor met 400 pk,
gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met LSD (Limited Slip Differential) als standaard
of een optionele automatische transmissie, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 4,3 seconden. De
iconische V6-aandrijflijn is verfijnd voor nog meer betrokkenheid, met onder meer een nieuwe
compressiebevestiging voor de handgeschakelde versnellingsbak. Dat resulteert in nog nauwkeuriger
schakelen.

Daarnaast zorgen een geoptimaliseerde kalibratie van de dempers en subtiele aanpassingen in de
wieluitlijning voor nog scherpere rijeigenschappen en meer rijcomfort. De auto biedt keuze uit twee
chassis- en ophangingsafstemmingen. Tour is afgestemd op dagelijks gebruik op de weg en levert de
optimale combinatie van dynamische prestaties en rijeigenschappen van Lotus met een comfortabeler
rijgedrag. Sport biedt een iets stijvere afstelling van de ophanging voor meer dynamisch vermogen en
gevoel. Hydraulische besturing biedt uitstekende feedback voor de bestuurder.

De Emira V6 SE is standaard uitgevoerd in Zinc Grey en onderscheidt zich met exclusieve kenmerken
zoals specifieke V6 SE badges, het uitgebreide Black Pack, 20-inch gesmede lichtmetalen velgen, rode
remklauwen en een luxueus interieur afgewerkt met alcantara en sportpedalen. De Emira V6 SE biedt
veel ruimte voor personalisatie, met 15 exterieurkleuren en zeven interieurthema’s. Dit wordt aangevuld
met een keuze uit vier remklauwafwerkingen en acht velgdesigns, waarmee het karakter van de auto op
unieke wijze tot uitdrukking kan worden gebracht. Prijzen voor de Emira V6 SE beginnen bij € 119.900 in
België.




Beter dan ooit

Tegelijk met de introductie van de V6 SE voorziet Lotus de bestaande Emira-modellen van een reeks
technische verbeteringen die zowel de prestaties op het circuit als het dagelijkse rijcomfort verbeteren.
Het koelsysteem is geoptimaliseerd door een andere routing van de koelmiddelleidingen. Hierdoor
worden de transmissieoliekoeler en de hoofdkoelradiator efficiënter gevuld. Dat zorgt voor betere
koeling en een lager voertuiggewicht. Ook het airconditioningsysteem is herzien, wat zorgt voor een
stabieler interieurklimaat bij hoge temperaturen. De motorthermostaat opent voortaan bij 75°C in plaats
van 65°C. Daardoor zijn de prestaties en verwarming bij zware belasting verbeterd. Tot slot is ook de
transmissie met dubbele koppeling (DCT) opnieuw gekalibreerd. Dit leidt tot snellere schakeltijden,
betere schakelkwaliteit en een soepelere samenwerking tussen aandrijflijn en bestuurder.

Op het gebied van veiligheid is de Lotus Emira standaard uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen
(ADAS). Bovendien is er de optie van een Extended Co-Driver Pack voor extra ondersteuning. Het model
is standaard voorzien van Autonomous Emergency Braking (AEB), Lane Departure Warning, Blind Spot
Warning, Traffic Sign Recognition (TSR) en Fatigue Detection. Het optionele Extended Co-Driver Pack
voegt daar Adaptive Cruise Control (alleen compatibel met automatische transmissie), Rear Cross Traffic
Alert, Door Opening Warning en High Beam Assist aan toe. Al deze systemen zijn ontworpen om de
veiligheid te verbeteren zonder afbreuk te doen aan het pure rijplezier dat zo kenmerkend is voor de
Emira. Via een gebruiksvriendelijk menu kan de bestuurder het gewenste ondersteuningsniveau geheel
naar eigen voorkeur instellen.




Emira Turbo

De Emira Turbo markeert het instapmodel in de Emira line-up, ontworpen voor dagelijks gebruik met
behoud van de onmiskenbare Lotus rij-ervaring. Hij wordt aangedreven door dezelfde 4-cilinder twinscroll turbomotor en 8-traps DCT versnellingsbak als in de Turbo SE, beide afkomstig van
technologiepartner AMG, en sprint van 0-100 km/u in 4,4 seconden. De Emira Turbo beschikt over de
rijmodi Tour en Sport en high-performance onderdelen zoals dubbele wishbones, een geïntegreerde
achterspoiler en elektrohydraulische stuurbekrachtiging.

Standaard is de Emira Turbo rijkelijk voorzien van moderne veiligheidstechnologieën zoals Autonomous
Emergency Braking, Traffic Sign Recognition, Blind Spot Warning en Fatigue Detection. Daarnaast
beschikt de Emira Turbo over 12-voudig elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie, een 190W
audiosysteem en draadloze ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto. Optioneel kunnen
klanten kiezen voor pakketten zoals het Convenience Pack, Extended Co-Driver Pack en Extended Lower
Black Pack, die zowel de functionaliteit als het uiterlijk verder verbeteren. Aan de buitenkant valt de
Emira Turbo op met Turbo badges, geel-zwarte Lotus emblemen en satijnzilveren details. Prijzen voor de
Emira Turbo beginnen bij € 99.600 in België.




Racing Line

Tot slot lanceert Lotus de Racing Line. Lotus introduceert deze nieuwe designoptie, die beschikbaar is op
de Turbo SE en V6 SE, voor liefhebbers die hun Emira een extra sportieve uitstraling willen geven. Racing
Line voegt een subtiele, lagere krijtstreep toe in geel, rood of zilver, perfect afgestemd op de kleur van
de remklauwen - de spiegelkappen krijgen dezelfde accentkleur. Racing Line-badges met een bijpassend
accent, hoogglans zwarte velgen en een zwart en zilverkleurig logo maken de dynamische look compleet.
Binnenin wordt het sportieve karakter versterkt door een speciale interieurbadge en stiksels in de
gekozen accentkleur.

De Emira wordt gebouwd in de historische Lotus-fabriek in Hethel, waar het merk al sinds 1966
sportauto's produceert, met geavanceerde productiemethoden die zowel de kwaliteit als de efficiëntie
ten goede komen. De Emira is de perfecte expressie van Lotus’ ‘For The Drivers’-mentaliteit – waar
erfgoed en innovatie samenkomen.


Technische specificaties Lotus Emira V6 SE

Motor Supercharged V6, 3456 cc
Transmissie Handmatig/automatisch 6 versnellingen
Max. vermogen (pk/kW) 400 pk/298 kW
Topsnelheid km/u 290
0-100km/u (seconden) 4,3
Diameter remschijf voorrem (mm) 370 mm x 32 mm
Diameter remschijf achterrem (mm) 350 mm x 32 mm
Remklauwen AP Racing 4-zuigers met gevlochten slangen

Technische specificaties Lotus Emira Turbo en Turbo SE


Motor



Viercilinder-in-lijn turbo-benzine, 1991 cc;
vier kleppen per cilinder;
variabele kleptiming; enkele twin-scroll turbocompressor;
200 bar piëzo directe brandstofinjectie + brandstofinjectie via poort
TransmissieDubbele koppeling met acht versnellingen
Max. vermogen (pk/kW)360/269 (Turbo SE: 400/294)
Topsnelheid km/u275 (Turbo SE: 291)
0-100km/u (seconden)4,4 (Turbo SE: 4,0)
Diameter remschijf voorrem (mm)370 mm x 32 mm
Diameter remschijf achterrem (mm)350 mm x 32 mm
RemklauwenAP Racing 4-zuigers met gevlochten slangen

Gallerij

Sterckx - De Smet article image